Digiä kuuntelutehtävien arvioinnissa

Suullisten tehtävien arviointi ja suullisten kokeiden pitäminen saattaa tuntua haastavalta. Miten ehdin kuunnella kaikkia? Mitä muut tekevät sillä aikaa, jos kuuntelen yhden tai parin oppilaan suullista koetta? Luettuasi tämän postauksen sinulla on takataskussa muutamakin eri ratkaisu näihin pulmiin! Postauksesta löydät neljä työkalua äänen tallentamiseen ja jakamiseen. 

Arvioinnin kannalta on tärkeää, että äänitteiden laatu olisi mahdollisimman hyvä. Tämän vuoksi oppilaille kannattaa varata mikrofonilla varustetut kuulokkeet suullisten tehtävien äännittämiseen.

Sanelin - vaatimaton supersankari

Puheen tallentaminen esimerkiksi iPadin sanelimelle on mutkatonta ja onnistuu jo ekaluokkalaiseltakin. Sanelimelle tallennetut äänitteet on helppo jakaa opettajan iPadille AirDropin avulla tai ladata pilvipalveluun. Kukin oppilas voi lisätä vaikka OneDriven kansioon, jolla sekä oppilaalla että opettajalla on pääsy. Näin kouluvuoden aikana tehdyt äänitteet tallentuvat osaksi oppilaan portfoliota. 

PowerPoint - yllättävän monipuolinen

Tiesitkö, että PowerPoint-esitykseen, on mahdollista lisätä ääntä? Äänittäminen käy kätevästä sovelluksen työpöytäversiossa (Lisää - Media - Ääni): äänitteen saa tehtyä suoraan diaan. Äänitiedostoa ei siis tarvitse äänittää erikseen toisella sovelluksella, ellei niin jostain syystä halua tehdä. Äänitteet sopivat hienosti esimerkiksi osaksi kielen portfoliota. Tiedosto on helppo jakaa opettajalle tai mahdollisille ryhmätyöhön osallistuville vaikkapa OneDriven tai Teams:n avulla.


OneNote - ei pelkkä muistivihko

PowerPointin tapaan myös OneNote sopii hienosti esimerkiksi portfolion kokoamiseen. Etuna PowerPointiin verrattuna on, että OneNote-tiedostoon äänittäminen onnistuu myös online-versiossa. Kätevää OneNotessa on myös, että esimerkiksi kielten portfolioon voisi luoda aina jaksolle oman osion, johon koottaisiin vaikkapa useampi jakson aikana tehty suullinen tehtävä. Suomen kielessä ja kirjallisuudessa OneNotea voisi käyttää esimerkiksi äänikirjan tekemisessä: oppilaat voisivat luoda kirjaan kuvituksia, tekstejä ja ääntä osio kerrallaan, ryhmissä tai yksin. Reaaliaineissa voisi helposti yhdistää ääntä, kuvaa ja tekstiä jonkin ilmiön selittämisessä. Tiedoston jakaminen onnistuu samaan tapaan kuin PowerPointin jakaminen: helposti!


Padlet-seinä: superhelppoa jakamista

Padlet-seinä on kuin virtuaalinen ilmoitus- tai liitutaulu. Oppilailla on mahdollisuus luoda opettajan luomalle ja jakamalle seinälle sisältöä monessa muodossa. Padletiin saa lisättyä äänen lisäksi kuvia, tekstiä, linkkejä ja videoita. Se onkin oiva alusta paitsi opettajalle jakamiselle myös oppilaiden väliselle yhteistyölle.

Luitko jo aiemmat postauksemme, joissa sivutaan puheen äänittämistä?

Avuksi puheen tallentaminen - Miksi ja miten?

Palauta tehtävä opelle - mutta miten?

Kommentit