Valokuvat arvioinnin tukena


Valokuvien ottamisen harjoittelu ja kuvien käyttäminen omien töiden esittämiseen on monelle meille tuttu työtapa. Kuvien voidaan käsitellä tai harjoitella niiden jakamista valituille vastaanottajille. Näiden taitojen harjoittelun lisäksi olemme tutkineet tapoja käyttää valokuvia osana monipuolista arviointia. 

Valokuvat

- arvioinnin tukena portfoliotyöskentelyssä

Taito-ja taideaineissa kuvien avulla oppilas voi dokumentoida omaa oppimistaan ja edistymistään. Kuvat voivat olla työskentelyn vaiheista tai valmiista tuotoksesta. Samalla työhön voi lisätä pohdintaa ja itsearviontia. Portfoliot toimivat oppimisen ja arvioinnin tukena myös muissa oppiaineissa!


- toiminnallisen tehtävän dokumentoinnissa

Toiminnallisten tehtävien tekemisessä opettaja ei aina välttämättä ehdi käydä keskustelua kaikkien oppilaiden kanssa työskentelyn etenemisestä ja siitä, miten tehtävä saatiin ratkaistua. Oppilaat voivat ottaa kuvan omasta työstään, ja sen jälkeen nauhoittaa ja kertoa, miten ratkaisivat tehtävän.


- matemaattisen ajattelun tukena

Samaan tapaan kuin toiminnallisen tehtävän dokumentoinnissa, matematiikan tunnilla oppilas voi ottaa kuvan työskentelyn etenemisestä ja ratkaisusta ja sanallisesti kertoa, miten päätyi tähän ratkaisuun. Tehtävä voi liittyä esimerkiksi kymmenjärjestelmään, laskujärjestykseen tai ongelmanratkaisuun.

Kommentit