Avuksi puheen tallentaminen - miksi ja miten?



Suurissa ryhmissä erilaisten suullisten tehtävien tekemiseen ei tunnu aika riittävän aina niin, että opettaja ehtisi kuunnella kaikkien lukemista tai kaikki parit tai ryhmät ehtisivät varmasti kertoa omat vastauksensa. Suullisten tehtävien kuuntelemiseen tarvisi usein luokassa useamman aikuisen, mutta onneksi tähän löytyy helppo apu tekniikasta. Oppilaat voivat nauhoittaa vastauksensa, ja jakaa äänitiedoston opettajalle, joka voi kuunnella tallenteet myöhemmin sopivana ajankohtana.

Puhelimella voi toki nauhoittaa ääniviestin ja jakaa opettajalle, mutta sama onnistuu sekä iPadilla että PowerPointin avulla. iPadin sanelin on helppo sovellus, jossa oppilas nauhoittaa äänitiedoston, ja voi jakaa sen AirDropilla suoraan opettajan laitteeseen. PowerPointissa sama toiminto löytyy Lisää-välilehden takaa. Oppilas voi nauhoittaa äänitiedoston vaikka osana isompaa PowerPoint-tiedostoa, ja jakaa sitten koko tiedoston opettajalle. Omaa puhetta nauhoittaessa on tärkeää, että oppilaalla on kuulokkeet, joista löytyy mikrofoni.

Mihin sanelinta tai PowerPointin nauhoitustoimintoa sitten voisi käyttää? Tässä kolme esimerkkiä eri tyyppisistä tehtävistä:

Oman lukemisen nauhoitus

Oppilas voi lukea ja tallentaa esimerkiksi oman tarinansa tai lukuläksynsä. Tallennetun puheen voi opettajan lisäksi kuunnella itse tai vaikka luokkakaverin kanssa yhdessä. Myös vieraan kielen opiskelussa oman lukemisen nauhoitus on kätevä apu. 

Suullisen tehtävän nauhoittaminen

Erilaiset pari- ja ryhmäkeskustelut voi nauhoittaa, ja esittää myöhemmin sopivana ajankohtana luokassa, tai ryhmät voivat tehdä pohdinta- tai kertaustehtävän, jonka palauttavat sitten opettajalle. Oppilaat voivat nauhoittaa yhdessä tehtyjä kertomuksia sekä erilaisia puhe- ja keskustelutehtäviä. Tälläisiä voisivat olla esimerkiksi haastattelut tai puhelinkeskustelut käsiteltävästä aiheesta. 

 Arvioitava suullinen tehtävä tai koe

Erityisesti arvioitavien suullisten tehtävien tekemisessä nauhoitus tuo helpotusta opettajan työhön. Sen sijaan, että opettaja kuuntelee oppilaan tai oppilasryhmän tehtävän tai koevastauksen yksitellen, hän saa kaikkien vastaukset saman tunnin aikana tallennettuina tiedostoina. Suulliset sanakokeet, lukemisen sujuvuuden tehtävät ja vieraan kielen puheen tuottaminen ovat tehtävätyyppejä, jossa nauhoittaminen on todella hyvä apu opettajalle. Suullista koetta voi kokeilla myös muissa aineissa kuin äidinkielessä ja kirjallisuudessa, suomi toisena kielenä -oppiaineessa tai vieraissa kielissä. Me olemme kokeilleet tehdä historian kokeen suullisesti kaksi kertaa, siitä voit lukea lisää täältä

Kommentit

  1. Onpa hyvä, että on myös eri tapoja tallentaa tehtäviä. Kaikille kirjoittaminen ei ole luonteva tapa, kuten minulle. Onko nämä toiminnot myös iPhonessa? https://www.iphonekuoret.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Eetu, kiitos kommentistasi! Sanelin-sovellus löytyy myös iPhonesta, kuten myös monista muistakin älylaitteista. Ei muuta kuin kokeilemaan! T. Heta Toigolta

      Poista

Lähetä kommentti