Palauta tehtävä opelle - mutta miten?
Käytämme opetuksessa usein apuna tietokoneita tai iPadeja, sillä esimerkiksi oppikirjojen sisältö ei riitä tai ole ajankohtaista ja usein oppilaat tekevätkin erilaisia tiedonhakutehtäviä työskentelyn ohessa. Välillä tehtävät tehdään omaan vihkoon tai kerätään muuhun muotoon, mutta usein on kätevää tallentaa löydetty tieto omin sanoin digitaaliseen muotoon. Mutta miten sitten saada tehtävät oppilailta tarkistettavaksi? Tässä muutama idea, joita meillä on käytössä. Näiden avulla on mahdollista harjoitella monipuolisesti tekstin kirjoittamista, tallentamista, kuvaamista ja nauhoittamista samalla, kun opettaja saa tehtävän itselleen helposti tarkistettavaksi.
Teams
Meillä on käytössä oppilailla Office365 -ympäristö, ja paljon työskentelemme sen parissa. Teams on meillä ollut käytössä nyt aktiivisesti kaksi vuotta, ja sen kautta on helppo työskennellä. Opettaja voi jakaa ohjeistuksen Teamsin kautta ja lisätä kaikki tarvittavat materiaalit ja linkit suoraan sinne. Meidän luokassa tallennetaan pari- ja ryhmätehtävät Teamsiin, ja lisäksi tehtävät-välilehti mahdollistaa tehtävien jakamisen yksittäin oppilaille. Tätä käytimme paljon erityisesti etäopetuksen aikaan.
PowerPoint -tiedosto
Perinteinen PowerPoint taipuu opetuksessa moneen muuhunkin käyttöön, kuin pelkästään esitelmäpohjaksi. Oppilaat ovat tehneet esimerkiksi jollain jaksolla tehtävät suoraan yhteen PowerPoint-tiedostoon, joka on tallennettu Teamsiin. Sitä on ollut helppo jatkaa aina seuraavalla kerralla, ja yhdelle dialle saa helposti lisättyä kuvia, videota tai ääntä tekstin lisäksi. Välillä oppilaat lisäävät myös kuvia esimerkiksi omista töistään tai vihkotehtävistään. Näin teemme esimerkiksi kuvataiteen digitaalista portfoliota, siitä voit lukea lisää täältä.
Forms -kysely
Forms -kyselyt ovat todella nopeita luoda, ja niihin vastaaminen onnistuu helposti esimerkiksi myös puhelimella. Opettaja määrittelee vastausvaihtoehdot, ja esimerkiksi kertotaulukokeen voi luoda helposti siten, että se pisteytetään automaattisesti. Formsissa voi tehdä itsearviointeja ja oppilaat voivat esimerkiksi lähettää vastauksensa tehtäviin sen avulla.
Padlet
Padlet on kuin sähköinen ilmoitustaulu. Opettajan ohjeiden mukaisesti oppilaat lisäävät oman "lappunsa" seinälle, ja vastaus voi sisältää tekstiä, kuvaa, videota, ääntä tai linkin jonnekin muualle. Padlet oli meillä muutama vuosi sitten paljon käytössä, koska kun oppilaille jakaa linkin padlet -seinälle, pääsevät he lisäämään sinne helposti oman tehtävänsä. Käytimme sitä ryhmätöiden jakamiseen ja pohdintatehtävien koontiin. Sivusto muuttui sitten maksulliseksi, ja ilmaisten seinien määrää rajattiin. Se toimii edelleen ilmaisena, mutta jos haluat enemmän kuin viisi seinää, täytyy aiempia seiniä poistaa.
seppo -io
Seppo on maksullinen sovellus, mutta sitä voi kokeilla kuukauden ilmaiseksi. Seppo-sovelluksessa opettaja voi luoda eri tyyppisiä tehtäviä pelipohjaan, ja oppilaat voivat vastata monivalintatehtäviin, kirjoittaa vastaukset tai kuvata, videoida tai nauhoittaa ääntä. Tämä onnistuu helposti esimerkiksi parin kanssa tai pienissä ryhmissäkin oppilaiden omilla puhelimilla. Sovellus on ollut meillä toivelistalla jo monta vuotta, mutta olemme käyttäneet hyödyksi kollegan kanssa tuota ilmaista kuukautta. Me olemme tehneet pelejä, jotka on voinut tehdä missä vaan, mutta hauskaa on myös sijoittaa tehtävät karttapohjaan, joka löytyy sovelluksesta automaattisesti. Tällöin voi määrittää, että oppilaiden tulee olla esimerkiksi 10 metrin etäisyydellä oikeasta kohdasta, jolloin tehtävä samalla aukeaa. Tämän sovelluksen avulla on helppo lisätä siis myös liikettä oppitunteihin.
+ suullisten tehtävien tallentaminen ja palauttaminen
Kaikki tehtävät eivät ole aina kirjallisia, ja silti olisi hyvä saada kuultua kaikkia oppilaita. Oppilaiden keskusteluja, lukemista ja pohdintoja voi nauhoittaa ja kuunnella sopivana ajankohtana. Nauhoituksen voi tehdä videonakin, mutta sanelin on helppo tapa nauhoittaa äänitiedostoja. Sanelimen käytöstä voit lukea lisää näistä postauksista:
Kommentit
Lähetä kommentti