Monialaisen jakson suunnittelu - näin onnistut!
Luitko jo lukuvuoden suunnittelua koskevan postauksen? Tässä postauksessa jatkamme aihetta ja kavennamme suunniteltavaa aluetta. Lukemalla postauksen saat työkaluja monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnitteluun aina tavoitteiden asettamisesta arviointiin asti. Tässä postauksessa esimerkkinä on Antiikin Kreikka. Jaksoon poimittiin opetussuunnitelmasta tavoitteita ja sisältöjä historian, suomen kielen ja kirjallisuuden sekä kuvataiteen alueilta.
Etsi yhtymäkohtia
Monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelussa on keskeistä löytää opetussuunnitelmasta yhtymäkohtia eri oppiaineiden tavoitteiden ja sisältöjen välillä. Esimerkiksi kokoamalla kunkin aineen tavoitteet ja keskeiset sisällöt taulukoihin helpotat tätä salapoliisin työtä. Löydettyäsi yhtymäkohdat, hyödynnä niitä jaksojen aiheina. Jos teit lukuvuosisuunnitelman, johon kokosit tavoitteet, lisää jakson nimi vielä sarakkeeseen "Toteutus".
Suunnittele ajankäyttö
Jaksot voi olla hyvä suunnitella ainakin suurpiirteisesti lukuvuosi kerrallaan. Tällöin tiedät jaksojen lukumäärän ja pystyt paremmin hahmottamaan kuhunkin jaksoon käytettävissä olevan tuntimäärän. Mieti myös miten aiot sijoitella tunnit lukujärjestykseen jakson ajan. Olemme havainneet käytännössä hyväksi jaksottaa reaaliaineita siten, että kaikissa jaksoissa ei ole esimerkiksi ympäristöoppia ja historiaa, vaan ainoastaan toista näistä, mikäli molemmat eivät kuulu monialaiseen jaksoon. Tämä mahdollistaa tiiviimmän työskentelyn tietyn aiheen parissa. Tämän postauksen esimerkkijakson aikana käytimme siis myös ympäristöopille varatun ajan historian opiskeluun, jolloin jakson asioita varten oli kolmen viikon aikana 9 tuntia historiaa, 6 tuntia suomenkieltä ja kirjallisuutta ja 4 tuntia kuvataidetta. Vastaavasti jossain toisessa jaksossa ei olisi historiaa, vaan historian tuntien paikalla pidettäisiin ympäristöoppia. Tämä työtapa vaatii hieman tuntien laskemista, että kunkin oppiaineen säädetty vuosiviikkotuntimäärä toteutuu, mutta hyvällä suunnittelulla tunnit jakautuvat helposti oikein.
Tee jaksosuunnitelma
Kirjaa jaksoon kuuluvat tavoitteet ja keskeiset sisällöt jaksosuunnitelmaan erikseen kunkin jaksoon kuuluvan oppiaineen osalta. Kirjaa suunnitelmaan myös jaksoon käytettävä kokonaisaika. Näiden tietojen perusteella voit suunnitella miten paljon aikaa kuhunkin jakson osa-alueeseen käytetään. Tässä vaiheessa pääset suunnittelemaan jaksoa oppituntitasolla.
Kirjaa jaksosuunnitelmaan myös jakson arviointi. On hyvä huomioida, että monialaisessa jaksossa arviointia on usein tarpeen tehdä useammassa oppiaineessa eikä perinteinen koe välttämättä aina ole ainut tai paras vaihtoehto. Ideoita arviointiin löydät täältä.
Meidän esimerkkijaksomme arviointi koostui seuraavista osiosta:
Historia
- Suullinen koe jakson keskeisistä sisällöistä sanelinta apuna käyttäen
- Läksynkuulustelut
Suomen kieli ja kirjallisuus
- Mainos
Lisäksi mainos lisättiin kuvataiteen portfolioon. Myös jakson aikainen työskentely arvioitiin omana osionaan ja kirjattiin formatiivisen arvioinnin työkaluun Wilmaan.
Muita ideoita, jotka sopisivat erityisen hyvin historian ja suomenkielen ja kirjallisuuden tai kielten jakson arviointiin ovat erilaiset roolipelitehtävät, roolissa kirjoitetut päiväkirjamerkinnät, kirjeet ja kortit tai escaperoom-tyyppiset tehtävät.
Tiedota
Monialaisen jakson tavoitteista, työskentelystä ja arvioinnista on hyvä tiedottaa huoltajia ja oppilaita jo jakson alkaessa. Meillä on ollut käytössä oppilaille jaettavat, tiivistetyt jaksosuunnitelmat, joista edellämainitut asiat ilmenevät. Oppilas näyttää suunnitelman kotona huoltajalle, joka kuittaa suunnitelman nähdyksi. Jakson päätteeksi arviointi kirjataan suunnitelmasta löytyvään arviointiosioon joka annetaan jälleen oppilaalle ja huoltajalle.
Kommentit
Lähetä kommentti