Tutut pelit opetuksessa - miksi, mitä ja miten pelata

Erilaiset pelit toimivat opetuksessa, mutta pitääkö aina keksiä uusia? Meidän mielestä tutut pelit pienellä tvistillä toimivat erinomaisesti eri oppiaineissa. Ja vielä helpompaa on, jos löytyy valmis pelipaketti, joka on helppo ottaa käyttöön. Mutta ennen pelaamista mietitään miksi, mitä ja miten pelataan:

Miksi pelaatte?

Kuten kaikessa koulutyössä, tärkeää on aina miettiä, miten tämä toiminta tukee oppimista. Pelien avulla voidaan harjoitella laajasti erilaisia asioita. Kyseessä voi olla peli, jonka tarkoituksena on yhdessä tekeminen tai ryhmässä toimimisen taitojen harjoittelu ja uusiin luokkakavereihin tutustuminen. Pelihetkessä ryhmätyötaidot kehittyvät, opitaan vuoron odottamista ja pettymyksen tunteen sietämistä. Kaiken tämän lisäksi pelit voi pedagogisesti valita niin, että ne vahvistavat opittua.

Mitä pelata?

Kaikilla on omia suosikkipelejä, joita on mukava pelata. Usein peliaikaa perinteisten lautapelien pelaamiseen tarvii enemmän, ja siksi ne eivät aina toimi tunneilla. Toisaalta, jos haluaa keskittyä ryhmäytymiseen, on tämä aika pelien parissa varmasti käytetty hyödyllisesti! Tässä esittelyssä kuitenkin pelejä, joiden pelaamiseen ei tarvita tunnista kuin 10-15 minuuttia.

Uno: toimii nopeana pelinä sellaisenaan, mutta helppo yhdistää matematiikan taitojen harjoitteluun ja kielten opetukseen, kun korteista löytyy värit ja numerot valmiiksi
Jenga: palikoihin voi teipata esimerkiksi kertauskysymyksen, tai kappaleen sanastoa, tai vastaavasti tekemällä tehtävän saa laittaa palikan torniin. Sopii matematiikkaan, kielten opetukseen ja reaaliaineisiin, mutta myös taito- ja taideaineisiin.
Laske ja lastaa
Tämä on suosikkipelini lukualueella 0-20 toimimisessa, ja on erityisesti 1-2. luokkien matikan tunneilla kovassa käytössä. Toimii hyvin myös pistetyöskentelyssä, kun säännöt ovat jo tutut. Peliohjeissa on myös lukuisia vinkkejä erilaisiin pelivinkkeihin.
Robogem
Robogem on peli, jota uuden opetussuunnitelman tullessa nopeasti mainostettiin apuna ohjelmoinnin opettamiseen. Mutta peli on toimiva: helppo ottaa käyttöön, toimii työpisteillä ja joka kerta vähän erilainen. Toimii myös isommilla matematiikan tunnilla.
Muut nopeasti pelattavat pelit
Pelit kuten domino, mikado ja muistipeli ovat helposti otettavissa käyttöön. Ne toimivat sellaisenaan, mutta myös yhdistettynä tehtävien tekemiseen. Pelejä voi pelata pienissä ryhmissä, tai koko luokan yhteisenä pelinä.

Miten pelata?

Kun opettaja on pohtinut miksi peliä pelataan ja mitä peliä käytetään, on aika vielä suunnitella miten pelataan. Joskus pelit ovat tapa viettää aikaa hauskasti yhdessä, mutta niitä voi käyttää suunnitelmallisesti osana opetusta. 

Olemme luokassa muodostaneet usein peliryhmät (esimerkiksi uudet pöytäryhmät), joissa säännöllisesti tietyn tunnin osana tai tiettynä päivänä pelataan pelejä. Joskus tarkoituksena on ryhmässä toimiminen, joten pelit voivat olla hyvin erilaisia. 

Samaa ideaa käytämme, kun haluamme tutustua uusiin peleihin niin, että kaikki oppivat kaikki pelit. Tällöin käytämme tunneista säännöllisesti aikaa siihen, että jokainen on saanut ryhmänsä kanssa pelata uusia pelejä. Tämän jälkeen pelit ovat tuttuja, ja niitä voi käyttää eri tilanteissa, kuten säännöllisenä osana tunteja tai työpistetyöskentelyssä. 

Kommentit