Verbiharjoittelua toiminnallisesti


Tammikuussa aloitimme kutosten kanssa sanaluokkien parissa. Meillä on koulussamme kuutisenkymmentä kuudesluokkalaista, ja teimme kolmen luokan kanssa sekaryhmät, joissa opiskelemme nyt sanaluokka-asiaa kaksi tuntia viikossa.

Meillä ei ole käytössä tehtäväkirjoja, mutta käytämme Välkky 6- kirjaa ja vihkoa, sekä teimme oppilaille valmiin monistenipun, josta löytyy monenlaista sanaluokkatehtävää. Tästä nipusta voi tehdä kaikki tehtävät, tai osan, ja siitä voi antaa myös kotitehtävää oppilaille. Tunneilla ajatuksena on kuitenkin myös työskennellä toiminnallisesti ja harjoitella samalla yhteistyön tekemistä itselle hieman vieraampienkin oppilaiden kanssa. 

Ryhmässäni harjoittelimme verbejä toiminnallisesti noppien, verbipiinapenkin ja jättilautapelin avulla, ja samalla kertasimme verbien taipumista persoonamuodoissa ja eri aikamuodoissa. 


Verbien taivutusta noppien avulla

Jokaisella parilla on tavallinen noppa, jonka silmäluku määrää persoonamuodon, ja tarinanoppa, jonka kuvasta pitää keksiä sopiva verbi. Oppilaat heittävät noppia vuorotellen, ja taivuttavat verbin annettuun muotoon.

Me pelasimme niin, että aluksi kaikki verbimuodot olivat preesensissä, ja sitten vaihdoimme eri aikamuotoon. 


Verbipiinapenkki

Tämä harjoitus löytyy Kulkuri 6 -kirjasta. Oppilaat ovat neljän hengen ryhmissä, ja jokainen saa oman tehtävän.

Persoonapäättäjä päättää, missä persoonamuodossa verbi on.
Verbinikkari valitsee sopivan perusmuotoisen verbin.
Aikamuotomääräjää valitsee aikamuodon.
Piinapenkissä istujan on taivutettava verbi näiden ohjeiden mukaan.


Verbien harjoittelua jättilautapelin avulla

Kävimme yhdessä ensin läpi, miten oppilaat toimivat jättilautapelissä (täältä löydät aiemman postauksen jättilautapelin käytöstä), koska tehtävä oli osalle uusi. Meillä oli kolme tasoa, ja tasolla piti saada taivutettua vihkoon kymmenen verbiä, ennen kuin voi edetä seuraavalle tasolle. 

1. tasolla (punainen) oppilaat kirjoittivat oikean verbimuodon, aikamuotoina preesens ja imperfekti

2. tasolla (keltainen) oppilaat kirjoittivat oikean verbimuodon, aikamuotoina preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti.

3. tasolla (vihreä) mukaan tuli edellisten lisäksi myös myönteinen ja kielteinen muoto. 



Kommentit