Aiheena Leonardo da Vinci - mitä sinä tekisit?


Muutama vuosi sitten mietimme, miten voisimme tuoda valinnaisuutta lisää jaksotyöskentelyyn, ja tuolloin otimme käyttöön choice boardin. Siinä ideana on, että opettaja koostaa tehtäväpankin, josta oppilaiden pitää tehdä valitsemansa tehtävät ohjeen mukaisesti.

Kun siirryimme historiassa keskiajasta renessanssin aikaan, yhtenä aiheena oli renessanssin yleisnero Leonardo da Vinci. Työskentelimme ensin aiheen parissa tunnin kirjan avulla, ja tämän jälkeen oppilaat pääsivät tekemään valinnaisia tehtäviä. 




Tällä kertaa meillä oli kolme eri aihealuetta: taide, keksinnöt ja viimeisenä tutki ja toimi. Näistä oppilaiden piti valita mieluisin aihe, ja tehdä tehtävä. Taidetehtävät liittyivät Leonardon maalauksiin. Yllä olevan kuvan oppilaat valitsivat Nainen ja kärppä -teoksen, ja maalasivat siitä yhden yksityiskohdan. Yksi vaihtoehto oli kokeilla tehdä lyijykynäluonnosta tai tutkia Pyhä ehtoollinen maalausta.



Keksinnöt osiossa vaihtoehtoina oli kokeilla rakentaa Leonardon suunnittelema silta tai paperilennokki. Molemmat tehtävät olivat melko vaikeita, mutta oppilaat jaksoivat ratkoa tehtäviä sinnikkäästi. Meidän puutikkumme olivat ehkä hivenen liian kuivia tehtävää varten, mutta siitä huolimatta monet saivat sillan rakentamisen hyvään alkuun. Ja sinnikkyydestä ja luovuudesta sai antaa paljon positiivista palautetta!



Tutki- ja toimi tehtäviä oli kolme. Ensimmäinen vaihtoehto oli kirjoittaa peilikirjoitusta. Toisessa tehtävässä kokeiltiin salakirjoitusta Leonardon inspiroimana, tähän käytimme Summamutikan materiaalia. Kävimme yhdessä vain läpi, ettei tämä kyseinen salakirjoitus ollut Leonardon keksimä. Kolmas tehtävä liittyi Vitruviaksen mieheen ja mittaamiseen. 


Meillä oli varattu näiden tekemiseen kaksi tuntia. Kaikki eivät ehtineet tehdä kolmea tehtävää, mutta kaikki työskentelivät todella aktiivisesti tehtävien parissa.

Kommentit