Suomen keskiaika: toiminnallinen digiseikkailu
Olemme oppilaiden kanssa opiskelleet Suomen keskiaikajaksoa, ja päätimme, että jakson viimeiset asiat Suomen keskiajasta toteutamme ryhmässä tehtävänä digiseikkailuna. Olimme opiskelleet syksyllä toiminnallisesti kirkon asemasta ja luostareiden merkityksestä, sekä säätyjaosta, joten ajattelimme työskennellä nyt hieman eri tavalla. Varasimme tähän aikaa kolme tuntia, mutta monet oppilaista saivat tehtävät valmiiksi kahdessa tunnissa.
Jakson alussa teimme viikinkiaiheisen yhteistoiminnallisen kokonaisuuden, josta voit lukea lisää täältä, ja päätimme työskennellä vielä kerran samoissa kotiryhmissä. Oppilaat saivat ensimmäiseksi tehtäväkseen lukea keskiaikaisesta Turusta kertovan tekstin, ja järjestää sen perusteella virkkeet aikajärjestykseen. Niiden takaa paljastui vihje, jota seuraamalla taululle aukeni QR-koodista seuraava tehtävä.
Nyt oppilaiden tehtävänä oli tutustua säätyjakoon ja järjestää oikein eri säätyjen edustajat. Tämän tehtävän löysimme valmiina Open Ideat -blogista. On mukava, kun voi hyödyntää muiden hienoja ideoita omassa opetuksessaan!
Tehtävän oikea ratkaisu löytyi taululta, ja tämän jälkeen iPadiltä löytyi myös vinkki: "Missä kaikki kävivät säädystä huolimatta?" Tämä vinkki johdatti oppilaat lukemaan koodi kirkosta. Tehtäväksi oppilaat saivat lukea kirjasta kirkkoa käsittelevän kappaleen, ja tehdä siihen liittyvän tietokilpailun.
Sen perusteella oppilaat pääsivät kauppahuoneelle, ja saivat tehtäväksi tutustua keskiajan Suomen vienti- ja tuontituotteisiin kirjan avulla. Opettajalta he saivat pienen säkin, josta löytyi erilaisia tuotteita, ja ne piti järjestää kahteen pinoon. Vientitavarat piti laittaa aakkosjärjestykseen, ja alkukirjainten perusteella paljastui seuraava koodi.
Oikean kirjainyhdistelmän takaa aukeni jälleen QR-koodista ohje, ja nyt tehtävänä oli lukea kirjasta killoista kertova kappale. Tästäkin kappaleesta oli tietovisa, johon piti tekstin perusteella vastata. Oikeat vastaukset löytyivät lukemalla taululta Turun linnan kuvasta koodi.
Pisteiden perusteella oppilaat jakaantuivat joko oppipoikiin, kisälleihin tai mestareihin, ja noppaa heittämällä saivat vielä selville, mikä oli heidän ammattikuntansa. Nopeimmat ryhmät ehtivät valmistaa suunnittelemiaan tuotteita keskiaikaisia markkinoita varten. Niillä onkin hyvä aloittaa sitten seuraavaa historian jaksoa.
Sinua voisi kiinnostaa myös keskiaikajakson aloitus
- viikingit: yhteistoiminnallinen tehtävä
Kommentit
Lähetä kommentti