Viikingit: yhteistoiminnallinen tehtävä

Tiedonhaku ja omin sanoin esittäminen, ei aina mikään helppo nakki! Harjoittelimme kyseisiä taitoja luokassa hiljattain yhteistoiminnallisen työskentelyn muodossa keskiaikaa käsittelevän jakson lomassa. Tarkemmin aihe rajautui tällä kertaa viikinkeihin.


Viikinki-aiheeen eri osa-alueita käsitteleviä tiedonhakutehtäviä oli neljä: viikingit merenkulkijoina, viikinkikylä, viikinkien ryöstöretket ja tutkimusmatkat sekä viikingit kauppiaina. Jaoimme siis oppilaat neljän hengen kotiryhmiin, joiden sisällä jokaisella jäsenellä oli tehtävänään etsiä tietoa yhdestä edellämainitusta aiheesta, eli olla aiheensa asiantuntija. 

Asiantuntijat kokoontuivat keräämään tietoa saman aiheen asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä. Jokaiseen aiheeseen olimme liittäneet tietolähteiksi tekstin ja videoklipin QR-koodien avulla. Tekstin ja videon avulla jokainen vastasi kahteen pakolliseen kysymykseen aihettaan koskien. Lisäksi tehtävään kuului valita omasta tietolähteestä kolme mielenkiintoista kohtaa, joista tehtiin muistiinpanot. Muistiinpanojen pohjalta kukin asiantuntija laati vielä kolme kysymystä. Nopeille tekijöille oli lisätehtävänä historiallista empatiaa harjoittava kirjoitustehtävä, jossa oppilas eläytyi johonkin omaan aiheeseensa sopivaan tilanteeseen ja kirjoitti tilanteesta pienen tarinan. 

Samoihin aikoihin yhteistoiminnallisen työskentelyn kanssa teimme näitä viikinki-aiheisia kuvistöitä. Idea kuvistyöhön löytyi Open ideat-blogista

Tiedonhakuvaiheen jälkeen oppilaat palasivat kotiryhmiinsä, joissa asiantuntijoiden keräämät tiedot jaettiin ryhmän kesken. Olemme usein tässä vaiheessa pyytäneet oppilaita tekemään muistiinpanoja tai täyttämään esimerkiksi ajatuskartan tai tietokortin aiheeseen liittyen. Tällä kertaa hausimme kuitenkin kannusta oppilaita kertomaan tietojaan vapaammin ja myös kirjoittamaan aiheesta muistiinpanoja omin sanoin. Näin ollen kotiryhmässä ei kirjoitettu muistiin kaikkia asiantuntijan muistiinpanoja. Sen sijaan asiantuntija esitti puheenvuoronsa päätteeksi kolme kysymystä itse valitsemistaan osa-alueista omaan aiheeseensa liittyen. Muiden tehtävä oli kirjata muistiin näiden kysymysten vastaukset.

Kommentit