Matematiikan jakso suunnittelusta arviointiin
Jakson tavoitteet ja keskeiset sisällöt
Aina kannattaa kurkata opetussuunnitelman perusteista, mitä siellä sanotaan opiskeltavasta aiheesta. Kirjoissa on usein enemmän sisältöjä kuin on tarpeen opiskella, ja karsimalla ne pois, saa lisäaikaa keskeisten tavoitteiden harjoitteluun.
Vinkki jakson alkuun: Oppilaiden kanssa jakson voi aloittaa pohtimalla, mitä aiheesta jo tiedetään. Pohdinnat voi kerätä vaikka ryhmän yhteiselle seinälle (esim padlet ).
Arviointi
Onko jakson aikana pienempiä testejä vai lopuksi perinteisempi koe? Voiko oppilas osoittaa osaamisensa esimerkiksi videon avulla? Jakson varrelle on helppo suunnitella "pysäkkejä", joista pääsee eteenpäin taitonsa osoittamalla.
Vinkki: Pysäkki voi esimerkiksi olla kertolaskukoe. Samalla voi harjoitella kokeen tekemistä ja palauttamista sähköisessä ympäristössä. Oppilas voi myös tehdä sähköisesti itsearviontia ja vastaanottaa palautetta opettajalta.
Käytössä olevat oppimisympäristöt, välineet ja tilat
Suunnittelussa kannattaa miettiä miten hyödynnetään käytössä olevia sähköisiä materiaaleja. Voiko jonkun osion tehdä sähköisesti ja jonkun kirjassa? Joskus meistä tuntuu, että täytyy tehdä myös tehtävät paperilla tai kirjasta että ne on "oikeasti" tehty, ja yritämme karistaa tätä pois opetuksesta.
Vinkki: Voisiko geometriassa tehdä tasokuviot vihkotyön sijaan geolaudalla ja kuvata kuviot? Samalla voi kertoa, miten tunnistaa eri tasokuviot toisistaan.
Tvt-taidot, joita halutaan harjoitella
Itsearvioinnin tekeminen tai vaikka jakson oppimispäiväkirjan täyttäminen voivat olla tapoja, joita käytetään samalla kun edetään jaksopolulla. Samalla tulee pohdittua, mitä tvt- taitoja harjoitellaan: kuvaamista, matemaattisten merkkien käyttöä, työn tallentamista ja palauttamista vai vaikka palautteen antamista ja vastaanottamista. Vaihtoehtoja on monia, ja harjoiteltavia taitoja voi olla hyvin kerrallaan aina yksi.
Vinkki: Jakson aikana oppilas voi tehdä esimerkiksi monimediaisen geometriakirjan.
Toiminnallisuus
Millaisia toiminnallisia työtapoja jaksolle tulee mukaan? Voivatko oppilaat tehdä välineillä itsenäisesti, vai pidetäänkö jakson aikana vaikka työpistetunteja, joiden aikana taitoja harjoitellaan välineiden ja pelien avulla? Toiminnallisuus käsitteenä pitää sisällään monia erilaisia toimintoja, ja on hyvä miettiä, mitä taitoja haluaa toiminnallisesti harjoitella.
Aiheesta lisää blogissamme:
Kommentit
Lähetä kommentti