Matikkapolulla omaan tahtiin eteenpäin
Syksyn ensimmäisen matematiikan jakson aiheena on ollut peruslaskutoimitusten kertaaminen. Toteutimme jakson matikkapolun muodossa, eli oppilaat etenivät polkua pääasiassa omaan tahtiin kuitenkin välillä yhdessä kerraten.
Polkuun kuului tällä kertaa tehtäviä kirjasta, opettajien kokoamia kertaavia monisteita sekä toiminnallisia työpisteitä.
Jotta matikkapolku pysyisi hallinnassa ja ope kartalla siitä, missä oppilaat menevät, on polun jokaiselle pysähdykselle merkitty kuvassakin näkyvä taulukko. Taulukkoon oppilas merkitsee rastin, kun on tehnyt tehtävän, tarkistanut ja korjannut sen sekä näyttänyt opettajalle edistyksensä.
Matikkapolku opettaa oppilaalle oman työskentelyn suunnittelemista sekä vastuun ottamista omasta opiskelustaan. Lisäksi se antaa nopeille oppilaille mahdollisuuden edetä mielekkääseen tahtiin. Kokemus on osoittanut, että polun varrelle on hyvä laittaa STOP-pysäkkejä, joiden kohdalla nopeimmat tekevät lisätehtäviä samalla, kun verkkaisemmilla laskijoilla on mahdollisuus vielä harjoitella opeteltavaa asiaa. Tällaisen STOP-vaiheen jälkeen on sitten mukavaa käydä vaikkapa opettajan johdolla läpi uutta opittavaa ainesta.
Polku päättyi tällä kertaa jaksokokeeseen ja oppilaan hyvin simppeliin itsearviointiin.
Polku päättyi tällä kertaa jaksokokeeseen ja oppilaan hyvin simppeliin itsearviointiin.
Kommentit
Lähetä kommentti