Dragonbox - monipuolisuutta ja innostusta matematiikan opiskeluun

Otimme tänä syksynä toisen luokan matematiikassa käyttöön uuden toiminnallisuutta ja digipedagogiikkaa hyödyntävän oppimateriaalin, Dragonboxin. Nyt parin kuukauden käytön jälkeen kokosimme tähän postaukseen kokemuksemme materiaalista näin parin jakson käytön jälkeen.

Mikä Dragonbox?

Dragonbox on innovatiivinen, alkuopetuksen matematiikanopetukseen kohdennettu materiaali. Materiaalissa tarinankerronta ja pelillisyys ovat vahvasti läsnä. Dragonboxin avulla oppilaat pääsevät seikkailemaan matematiikan maailmaan noomien kanssa. Kutakin lukua 1-10 vastaa noomi, jolla on oma persoonansa ja ulkonäkönsä. Noomisauvat ovat vahvasti läsnä konkretisoimassa matematiikan käsitteitä ja ilmiöitä jokaisella oppitunnilla. Noomit ovat paitsi kiinnostavan näköisiä myös näppäriä käyttää. Oppilaat saavat nopeasti kiinni välineiden käytöstä mielekkäästi ja oppivat havainnollistamaan matemasttisia ajatusprosesseja niiden avulla. 

Sarjaan kuuluu jo mainittujen noomisauvojen lisäksi opettajan opas, Dragonbox koulu -sovellus, oppilaan tehtävä- ja keskustelukirjat sekä matemaattisia pelisovelluksia. Materiaaliin on myös saatavilla tukea Dragonboxin ystävälliseltä henkilökunnalta todella näppärästi: olen saanut tukipyynnön jättämisen jälkeen on puhelinsoiton jopa vajaan vartin päästä pyynnön jättämisestä.

Kymppipareja muodostumassa Noomisauvojen avulla

Oppilaan aktiivinen rooli ja tutkiva työote

Opettajan oppaassa on jokaiselle tunnille selkeä ehdotus tunnin rakenteeksi. Oppaasta löytyy runsaasti toiminnallisia tehtäviä ja peli-ideoita, sovellus tarjoaa mahdollisuuksia tehdä tehtäviä itsestään eriyttävästi omaan tahtiin ja keskustelukirja avaa mahdollisuuksia sanoittaa ja pohdiskella matematiikan maailmaa. Myös käsin kirjoittamisen tarve on huomioitu tehätäväkirjan muodossa. 

Tunnin kulkuun on monipuolisista työtavoista huolimatta helppo rakentaa rutiini, joka luo oppilaille tuttuuden tunnetta. Meillä on käytössä rakenne, jossa tunnin aloittaa läksykontrolli, jonka jälkeen tutkimme uutta asiaa yhdessä opettajajohtoisesti. Tämän jälkeen oppilaat tutustuvat asiaan tarkemmin sovelluksen tai muiden toiminnallisten tehtävien avulla. Lopuksi tehdään tehtäväkirjan tehtäviä ja varmistetaan asian osaamista. 

Matikkakeskustelu

Aloitamme yleensä oppitunnin yhteisellä matikkakeskustelulla. Keskustelun aikana käymme läpi uutta asiaa sähköisen laboratorion avulla ja toisinaan keskustelukirjan tehtävien kautta. Opettaja ohjaa oppilaita uuden asian ymmärtämiseen havainnollistamalla asiaa laboratorion visuaalisen materiaalin avulla. Laskutapojen ja matematiikan säännönmukaisuuksien konkretisoiminen on helppoa siirreltävien ja pilkottavien noomien avulla. 

Sovelluksen avulla tutkimista ja treeniä

Yhteisen aloituksen jälkeen oppilaat työskentelevät iPadien sovellusten parissa ja harjoittelevat uutta asiaa edelleen konkreettisesti havainnollistavien tehtävien parissa. Tehtävissä oppilas konkretisoi ajatusprosesseja liikuteltavien ja muunneltavien elementtien avulla. Tehtävätyypit on helppo omaksua kuten myös virtuaalisten välineiden käyttö.

Eipäs unohdeta kynätehtäviä!

Tunnin lopussa siirrymme kynätehtäviin. Tehtäväkirjan avulla varmistetaan vielä, että oppilaat ovat ymmärtäneet opittavan asian. Tehtäväkirjasta tulee myös joka tunnilta kotitehtävä tai pari. Kotitehtäviä voi antaa myös keskustelukirjasta.

Entä toimiiko materiaali?

Lyhyt vastaus on: kyllä! Ope itse on ensivaikutelman perusteella kovasti innostunut materiaalista. Noomien maailma, noomisauvat välineinä ja erityisesti selkeä ja toimiva sovellus motivoivat oppilaita. Matematiikan tunnit ovat hyvin toiminnantäyteisiä ilman raskaita esivalmisteluja. Innostuksen ja motivaation lisäksi materiaali näyttäisi lisäävän ymmärrystä opittuun asiaan. Itseäni tässä materiaalissa ihastuttaakin eniten se, että määrän sijaan on satsattu laatuun. Materiaali keskittyy niihin tavoitteisiin ja sisältöihin, jotka opetussuunnitelmassa on mainittu. Koska sisältöjä ei ole materiaaliin haalittu enempää kuin on tarpeen, jää aikaa ymmärrykselle ja matematiikan opiskelun ilolle. 

Kommentit