Näin selkeytät suunnittelutyötäsi koulussa: kolmen kohdan ohje opettajalle

Oppikirja ei ole yhtä kuin opetussuunnitelma. Tämän fraasin on varmasti jokainen opetustyötä tehnyt kuullut. Yhtä varmasti jokainen opetustyötä suunnitellut on toivonut, että olisi jokin oikotie onneen opetustyön suunnittelussa. Tästä postauksesta löydät käytännössä toimivaksi todetun menetelmän jonka avulla luot rungon oppiaineittain lukuvuodeksi, löydät oppiaineiden väliltä yhteneväisiä tavoitteita monialaistesn kokonaisuuksien luomiseksi ja suunnittelet samalla monipuolisia arviointimenetelmiä oppimistulosten mittaamiseksi. Lukuvuosisuunnitelma ja jaksosuunitelmat voivat myös toimia yhteistyötä helpottavina työkaluina rinnakkaisluokkien opettajien kesken. 

Lukuvuosi

  • Tee opetussuunnitelman perusteella kunkin oppiaineen opetussuunnitelmasta taulukko, josta näkyvät tulevan vuoden sisällöt, tavoitteet ja kokonaisuudet.  
  • Lisää taulukkoon sarake, johon merkitset miten kyseisen asian voisi opetuksessa toteuttaa ja toinen, johon merkitset miten aihe arvioidaan. 
  • Sopiiko aihe yhteen jonkin muun oppiaineen sisältöjen ja tavoitteiden kanssa? Jos vastaat kyllä, tämä risteyskohta on oiva kohta suunnitella monialaisesti! 
  • Listaa taulukon ja oppisuunnitelmasta löytyvien sisältöalueiden perusteella löytämäsi jaksot. Merkitse niille alustavasti pituus ja ajankohta.


Jakso

  • Tarkista taulukosta jaksolle sopivat tavoitteet ja laaja-alaisen oppimisen osa-alueet. Monialaisen oppimiskokonaisuuden kohdalla merkitse myös mitä oppiaineita jakso sisältää. 
  • Jos et merkinnyt lukuvuosisuunnitelmaan jakson kohdalle arviointia, mieti jo nyt valmiiksi miten arvioinnin voisi jakson aikana toteuttaa. Onko mielekkäin arviointikeino perinteinen koe vai jokin muu vaihtoehto? Ideoita arviointiin löydät esimerkiksi täältä Toigon blogista tunnisteesta "Arviointi"
  • Jaksosuunnitelmaa tehdessäsi ota huomioon lukvuosisuunnitelmaan tekemäsi aikataulu. Kuinka monta tuntia varaat tämän jakson toteuttamiseen? Jaa tunnit jakson aikana käsiteltävien asioiden kesken. Tässä vaiheessa monialaisuudesta on erityisesti hyötyä, koska vaikka samaa aihetta käsittelisi eri oppiaineiden näkökulmasta, jää tietty osa toistosta pois kun aihe on samaan aikaan käsittelyssä useammassa aineessa. 


Tiedottaminen

Monialaisista oppimiskokonaisuuksista tai esimerkiksi reaaliaineiden jaksottamisesta siten, että jossakin jaksossa on vaikkapa pelkkää ympäristöoppia ja toisessa historiaa, on hyvä tiedottaa kotiin. Voisitko esimerkiksi tiivistää jaksosuunnitelmasi lyhyesti siten, että siitä ilmenisi jaksoon liittyen
  • oppiaine(et)
  • sisällöt, tavoitteet ja laaja-alaisen oppimisen osa-alueet
  • arviointi
Tiedottamalla huoltajia ja oppilaita jakson sisällöstä tuot opetukseen läpinäkyvyyttää. Kun huoltajat tietävät mitä koulussa on työn alla on heillä myös paremmat mahdollisuudet tukea oppilasta koulutyössä. 

Kommentit