lauantai 21. marraskuuta 2020

Parityöskentelyä, opitun kertausta, legoja ja digitaitoja - kaikki samassa paketissa


Ekaluokkalaisten hyvinvointi-jakson aikana käytiin läpi näkyvien kehonosien lisäksi myös ravinnon, liikunnan ja levon merkitystä hyvinvoinnille. Jakson lopuksi kertailimme opittuja asioita kahdessa osassa. Teimme itsearviointia ja kertailimme kehonosia Blue Bot-robottien avulla ja toisena kokonaisuutena teimme hyvinvointi-aiheesta legoanimaatiot.

Kuten usein opetuksessamme, tässäkin tehtävässä yhdistyi luontevaksi kokonaisuudeksi monta opeteltavaa taitoa. Aiheena oli suunnitella hyvinvointi-aiheinen animaatio Lego Story Starter -pakkausten avulla. Meillä on koululla näitä paketteja niin, että jokainen pari sai oman laatikon legoja käyttöönsä. 


Oppilaat työskentelivät oman vieruskaverinsa kanssa, eli harjoiteltiin tekemään töitä myös vähän vieraamman luokkakaverin kanssa. Tarinan suunnittelu ja legorakennelman kasaaminen vaativat yhteistyötä, ja samoin varsinaisessa työskentelyssä piti vuorotellen olla legon liikuttajana ja kuvaajana. Ja todella hienosti parit työskentelivätkin!


Digitaidoista tässä tehtävässä keskityttiin erityisesti kuvaamiseen, ja tällä kertaa kuvat otettiin suoraan iPadin omalla iMotion -sovelluksella, jonka avulla saa helposti tehtyä stop motion -animaation. Sovellus käynnistyy helppoon valikkoon, josta pääsee luomaan uutta animaatiota. 



Työskentely etenee kuva kerrallaan niin, että toinen parista siirsi aina hieman hahmoa eteenpäin, ja taas otettiin uusi kuva. Lopuksi määritellään, kuinka monta kuvaa animaatiossa näytetään sekunnissa, ja animaatio on valmis tallennettavaksi. Valmiit animaatiot voi viedä halutessaan iMovie-sovellukseen, ja lisätä niihin tekstiä ja taustamusiikkia, mutta me teimme tällä kertaa pelkistetyt animaatiot.


Ekaluokkalaiset työskentelivät tehtävän parissa todella motivoituneesti ja parityöskentely onnistui upeasti. Oli ihana nähdä innostuneita oppilaita tehtävän parissa, ihanaa oppimisen iloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti