Ryhmätyötä etänä - helppoa ja vaivatonta!


Lähdimme liikkeelle etäopetuksessa tutuista ja turvallisista kuvioista, ja nyt kun pari viikkoa on takana, meidän arkirutiinit sujuvat jo melkoisen hyvin.  Niinpä kun lähdimme tekemään ryhmätyötä etänä Amerikan eläimistä eri kasvillisuusvyöhykkeillä, tehtiin sekin tutusti ja turvallisesti PowerPointissa.

Päivän tehtäväkansioon tein tällä kertaa valmiiksi jokaiselle ryhmälle oman PowerPoint-tiedoston, jossa oli valmiina vain yksi tyhjä dia. Oppilaat saivat oman alueensa ja luettelon alueen eläimistä, tämän jälkeen he sopivat yhdessä ryhmänsä kesken joko Teamsissa tai vaikka omassa WhatsApp-ryhmässä tarkemmasta tehtäväjaosta.


Tehtävänä oli löytää perustietoa eläimestä, kirjoittaa se omalle dialle yhteiseen esitykseen ja lisätä lopuksi kuva eläimestä ja lähteet. Todella käytännöllinen vinkki muuten PowerPointin käyttöön oppilaille on, että he valitsevat dian rakenteeksi kaksi sisältöä (two content). Oppilaat lisäävät esitykseen usein kuvia, ja näin kuva ja teksti asettuvat aina oikein dialle.




Halusin nimenomaan, että nyt harjoitellaan etätyöskentelyä suunnittelun ja yhdessä tekemisen osalta, ja tiedonhakuosuus oli siksi tällä kertaa aika suppea. Näin toivottavasti tuli onnistumisen kokemuksia ja iloa tekemiseen, etäopiskelu kun on ollut kivaa ja samalla kyllä raskastakin oppilaille. Ja selkeästi yhteistyö luokkakavereiden kanssa oli mieluisaa, moni kertoi tämän olleen viikon paras tehtävä!

Meillä on aamuisin yhdeksältä aina yhteinen kokous, ja perjantain kokouksessa jokainen ryhmä sitten esitteli toisille oman kasvillisuusalueensa eläimetja kaikki pääsivät vuorollaan kertomaan eläimestä. Tämä oli monen mielestä jännittävää, mutta kaikki sujui hienosti ja itsearvioinnissa oli oppilailla jäänyt todella hienosti mieleen asioita toisten esityksistä. 


Tässä etäopiskeluryhmätyössä oppilaat:

- tekivät etänä yhteistyötä oman ryhmänsä kanssa 
- lisäsivät omat diansa yhteiseen PowerPoint -tiedostoon Teamsiin
- etsivät itsenäisesti tietoa valitsemistaan eläimistä ja kirjoittivat tärkeimmät tiedot omin sanoin
- lisäsivät työhön kuvan ja lähteet
- valmistautuivat esittämään oman osuutensa yhteisessä Teams-kokouksessa
- vastasivat lopuksi itsearviointikyselyyn


Ope

- jakoi eläimet kasvillisuusaluisiin 
- loi oppilaille valmiiksi tyhjät PowerPoint-esitykset
- antoi tehtävänannon suullisesti yhteisessä kokouksessa
- avasi kokouksessa valmiiksi esitykset ja jakoi oman näyttönsä, ja oppilaat saivat vuorollaan kertoa eläimestään toisille


Suosittelen kokeilemaan jaetun tiedoston käyttöä ryhmätöissä. Näin etäopetusaikana tämä osoittautui todella toimivaksi tavaksi!

Kirjoitin aiemmin Teamsin käytöstä apuna opetuksessa, siitä voit lukea lisää täältä.

Kommentit