Teams ♥ etäopetus eli viisi toimivaa vinkkiä opelle

Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet  hirveää hulinaa ja ainakin oma pää on välillä ihan solmussa. Samalla on yritetty luoda uudenlaiset rutiinit ja löytää ne toimivimmat tavat kaikkien oppilaiden kanssa. Ei mikään helppo paletti, vai mitä?

Tähän kun lisätään vielä se, että jokaisella oppilaalla on vähän erilaiset laitteet ja erilaiset valmiudet kotona käyttää niitä ja että kaikkiin oppiaineisiin ei ole uuden opetussuunnitelman mukaista materiaalia, ei ole ihmekään, että työaika ei meinaa riittää. Siksi onkin hyvä muistaa olla armollinen itselleen, ja keskittyä siihen keskeiseen sisältöön ja tavoitteisiin. 

Vaasassa on kattava tvt-OPS, jota kutoset ovat toteuttaneet usean vuoden ajan ja siksi siirtyminen etäopetukseen on sujunut teknisesti melko kivuttomasti. Oppilailla on taitoa ja tietämystä siitä, miten ohjelmistot toimivat. Kaikki ei tietenkään suju täälläkään kuin Strömsössä kokemuksesta ja innokkaasta käytöstä huolimatta, ja päivittäin tulee tilanteita ja ongelmia, joita ratkotaan yhdessä oppilaiden kanssa. 



Meillä on käytössä Office365-ympäristö ja Teams-sovellus, jonka avulla oppilaat ovat yhteydessä minuun omasta laitteestaan riippumatta. Nyt, kun on takana kohta kaksi viikkoa, on meille muotoutunut oman luokan kanssa perusrutiinit, ja voi lähteä taas jatkojalostamaan ideoita. Näillä rutiineilla kaikki oppilaat löytävät päivän tehtävät, osaavat aloittaa koulutyön tiettyyn aikaan ja ovat päivän aikana yhteydessä minuun. 

Näitä ideoita voi soveltaa monenlaiseen tilanteeseen, ja luulen, että ne sopivat sekä luokan- että aineenopettajan käyttöön. Tässä siis viisi arkea helpottavaa vinkkiä Teamsin käyttöön etäopetuksen tukena:

 1. Läsnäolijat

Olipa sinulla sitten kokous tai haluat jakaa tehtävän oppilaille, on tärkeää tietää,ketkä oppilaista ovat paikalla. Oppilaat voivat tehdä tämän helposti joko tykkäämällä viestistä tai kirjoittamalla nimensä viestikenttään kuittaukseksi opelle siitä, että ovat mukana.


2. Kokoustoiminnon käyttö

Kokouksessa opettaja voi käydä helposti kaikkien kanssa läpi päivän tai oppitunnin ohjelman. Minulla on iso luokka, joten meillä on nyt käytössä pelkkä ääniyhteys. Sen avulla saan näytettyä jakamalla näyttöni oppilaiden kanssa päivän ohjelman ja voin opettaa uuden asian kaikille yhtäaikaa.


3. Päivän tai oppitunnin ohjelma

Oppilaat saavat minulla aamulla päivän kaikki tehtävät, ja saavat itse suunnitella järjestyksen, jossa tehtävät tehdään. Kokoonnumme aamulla kaikki yhteiseen kokoukseen, ja käymme suullisesti läpi silloin myös päivän ohjelman. Sen jälkeen kaikki aloittavat työskentelyn päivän tehtävien parissa. Päivän ohjelma on tallennettuna tiedostoon kansioon, ja sen voi sieltä tarpeen tullen käydä lukemassa uudelleen. 

4. Chatin käyttö tiedon jakamiseen ja yhteydenpitoon

Teamsin etusivulla oleva chat-ominaisuus on todella monipuolinen työkalu. Itse laitan keskusteluun aamuisin oppilaille tervehdyksen tekstinä, kuvana tai joskus videona. Kerron lyhyesti päivän tehtävät keskusteluun. Samalla jaan keskusteluun linkit kyselyihin tai nettisivustoihin, joilla toivon heidän käyvän. Kyseessä voi olla esimerkiksi Forms-kysely tai linkki vaikka karttaan, jota päivän aikana tarvitaan.

Chatin avulla oppilaat voivat jakaa oman tehtävänsä, ja muut voivat antaa palautetta toisten tehtävistä. Näin se toimii kuin Yammer tai padlet-seinä. Chatin avulla oppilaat voivat toki esittää kysymyksiä, mutta omat oppilaani esittävät nyt suuren osan kysymyksista keskustelujen kautta minulle, tai omalle pöytäryhmälleen, joille teimme yhteiset keskusteluryhmät. Tämä rauhoittaa vähän yhteistä keskusteluseinää.



5. Tehtävien jakaminen oppilaille

Teamsissa on useita tapoja jakaa päivän tai tunnin tehtävät oppilaille. Me teemme erilaisia tehtäviä päivän aikana, ja itsenäisesti tehtäviä töitä oppilaat palauttavat minulle pääasiassa jollain näistä neljästä tavasta:

- yhteinen tehtävänanto kokouksessa
Voi olla, että annan oppilaille tehtävän ja sen ohjeistuksen yhteisesti aamun kokouksessa. Silloin saan kerrottua oppilaille tarkemmin tehtävästä, ja voimme yhdessä käydä läpi tehtävän tavoitteet. Oppilaat saavat samalla heti kysyä, jos jokin asia mietityttää

- itsenäiset tehtävät tiedostoina
Päivän koko ohjelman lisäksi oppilaat löytävät muut kirjalliset tehtävät päivän kansiosta. Esimerkiksi äidinkielen, historian ja ympäristöopin tehtävien ohjeistukset, jotka tehdään vihkoon tai palautetaan eri tavoin sähköisesti, löytyvät päivän ohjelman kanssa samasta kansiosta. Jos teemme Ville-tehtäviä, nämä kerrotaan myös päivän ohjelmassa, ja oppilaat voivat aloittaa työskentelemään itsenäisesti niiden parissa

- kyselyt ja tehtävät chatin kautta
Joskus jaan oppilaille linkin tehtävään (kyselyt yms.) suoraan keskusteluun etusivulle, tai voi olla, että pyydän heitä vastaamaan muutamaan kysymykseen suoraan keskustelun kautta. Tällöin saan kirjallisen vastauksen heiltä, ja voin sitä helposti kommentoida

- tehtävät-välilehden käyttö
Osan tehtävistä jaan oppilaille tehtävät-välilehden kautta. Sieltä pystyn jakamaan tekemäni tiedoston suoraan omana kopiona jokaiselle oppilaalle, ja kun he ovat valmiita, he palauttavat sen minulle. Minä näen, kuka tehtävän on tehnyt ja palauttanut, ja voin antaa heille palautetta suoraan tätä kautta.



Tärkeintä varmasti on, että oppilaat tietävät, mikä on oman opettajan tapa toimia, ja he pääsevät työskentelmään rauhassa. Samalla Teams auttaa opettajaa pysymään selvillä siitä, kuka tehtäviä on tehnyt ja palauttanut. Uudessa tilanteessa on hyvä miettiä, mitä hyötyä ja apua tästä on minulle, ja uskon, että Teams voi toimia loistavana apuna kaikille meille uusille etäopettajille.

Kommentit