Kertomuksesta kuunnelmaksi - vinkki sanelimen käyttöön opetuksessa
Luitko jo vinkkimme sanelimen käyttöön opetuksessa? Jos et, pääset postaukseen tästä. Tällä kertaa laajennetaan vielä sanelimen käyttökohteita kuunnelmien tekemiseen.
Oppilaat ovat tutustuneet Aleksis Kiven kautta näytelmän kirjoittamiseen ja näin etäkoulussa näytelmän sijaan oppilaat pääsivät tekemään omia kuunnelmia. Kuunnelmaa varten kirjoitettiin käsikirjoitus, jossa piti olla
- Kerrontaa: kertoja, joka vie tapahtumia eteenpäin
- Kuvailua: kuvaile ympäristöä, henkilöitä tai tapahtumaa
- Vuoropuhelua tai yksinpuhelua
- Ainakin yksi äänitehoste
Kuunnelman kirjoittamista pohjustimme kuuntelemalla Yle Areenasta kappaleen Puluboin ja Ponin kirjasta.
Käsikirjoituksen kirjoittamisen jälkeen oli äänittämisen aika. Oppilaat äänittivät työnsä omilla laitteillaan sanelin- ja ääninauhurisovelluksia käyttäen. Lopuksi oppilaat lähettivät äänitiedostonsa opettajan jakamalle Padlet-seinälle, josta kaikki pääsivät kuuntelemaan kuunnelmia omaan tahtiin. Oppilaita kannattaa muistuttaa omien töiden nimeämisestä, etteivät työt ole nimettöminä sekaisin seinällä.
Samalla idealla voisi koota luokan yhteisen kuunnelmakokoelman tai äänikirjan esimerkiksi PowerPointiin kuvia ja ääntä yhdistämällä tai pelkästään ääniraitojen avulla. Ryhmätyönä voisi myös koota pidempiä kuunnelmia tai jatkokertomuksia, joihin oppilasryhmä olisi työstänyt pidemmän käsikirjoituksen äänitystä varten.
Kommentit
Lähetä kommentti