Vaihtelua historian jakson arviointiin




Historian opetussuunnitelma korostaa toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä työtapojen valinnassa, mutta myös arvioinnista todetaan näin:

Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjalliset ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Sisältöjen muistamisen sijasta arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen ja historiallisen ajattelun kehittymiseen.

                                                                              -OPS 2016

Historian jaksoja suunnitellessa olemmekin miettineet, miten valitut toiminnalliset työtavat tukevat jakson arviointia ja millä tavalla oppilaat voivat mahdollisimman monipuolisesti osoittaa omaa oppimistaan. Välillä olemme tehneet kirjallisia töitä jakson aikana, ja sitten jakson arviointi on tehty toiminnallisesti, välillä jaksoon on sisältynyt toiminnallisuutta enemmän ja arviointi on ollut kirjallinen koe. Kirjallisellekin kokeelle on kuitenkin hyviä vaihtoehtoja, ja tässä niistä esittelyssä kolme.  


Tietoteksti

Oppilaat tekivät jakson aikana vihkoon muistiinpanoja opiskeltavista aiheista, ja näitä muistiinpanoja apuna käyttäen kirjoitimme tietotekstin jakson lopussa. Oppilaat saivat valita annetuista aiheista, ja heidän piti omin sanoin kertoa jakson keskeiset asiat ja osata myös käyttää uusia, opittuja käsitteitä. 

Historiallinen kirjoitelma

Historiallisen kirjoitelman ohjeistuksen löysimme Historian tuulet -opeoppaasta. Oppilaat valitsivat jakson kuvituksesta yhden heitä eniten kiinnostavan, ja kokosivat ensin vihkoon ne jakson asiat, jotka jotenkin kuvaan liittyivät. Tietotekstistä poiketen historiallisessa kirjoitelmassa he valitsivat hahmon, joka kävi läpi nämä asiat kirjoitelmassa. Tässä siis yhdistyi fiktiivinen tarina todellisiin, historiallisiin tapahtumiin ja käsitteisiin, ja oppilaiden piti osata eläytyä hahmon kokemuksiin.

Suullinen koe

Olemme pitäneet kirjallisia kokeita muutaman vuodessa, ja lisäksi olemme kokeilleet tehdä silloin tällöin suullisen kokeen. Tällöin oppilaat nauhoittavat vastaukset koekysymyksiin iPadeilla, ja saavat näin kertomalla sanallisesti osoittaa omaa osaamistaan. Oppilailla on mahdollisuus jäsennellä paperille vastaukset lyhyesti ennen nauhoittamista. 


Kommentit