Tiedonhakua ja monilukutaitoa helposti - diginä tietysti!

tiedonhaku, monilukutaito ja digipedagogiikka


Tiedonhaku ja monilukutaito mainitaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa useissa yhteyksissä. Miten näitä ei ainoastaan opiskelun vaan oppimaan oppimisen taitoja voi harjoitella helposti jo hyvin pientenkin oppilaiden kanssa? Tästä postauksesta löydät yhden esimerkin, jonka avulla jo alkuopetuksen tai jopa esiopetuksen oppilaat voivat kokeilla tiedonhakua helpolla ja hauskalla tavalla käyttäen ilmaista Thinglink-vekkosovellusta.

tiedonhaku, monilukutaito ja digipedagogiikka
Mikä Thinglink?

Thinglink on verkkopalvelu, johon rekisteröitymällä voi luoda sähköisiä, monimediaisia kuvia tai karttoja. Kuva toimii ikäänkuin alustana erilaisille siihen liitetyille toiminnoille. Palveluun rekisteröityminen on ilmaista mutta ikävä kyllä ilmaisprofiililla luotavien karttojen määrä on rajoitettu, mutta ilmaistilillä pärjää ainakin luokanopettajan työssä hyvinkin.

Miten luon kartan hyödynnettäväksi tehtävässä?

Aloita valitsemalla Thinglink-kartallesi taustakuva. Esimerkkitehtävässä taustana toimi Canvassa luotu yksinkertaistettu kuva maatilasta, mutta voit valita valmiin kuvan vaikkapa Pixabaysta. Tarkistathan kuvien käyttöoikeudet ennen lopullisen kuvan valintaa.

Kun olet valinnut kuvan työn taustaksi, tuo se sovellukseen. Seuraavaksi lisäät kuvaan haluamasi mediat, sivuston painikkeista näet selkeästi mistä eri toiminnot löytyvät. Karttaan voi lisätä 

  • tekstiä
  • kuvia
  • linkkejä
  • videoita
  • ääntä. 
Voit lisätä useita painikkeita työhön ja näin pilkkoa tietoa oppilaiden tasolle sopiviin palasiin. Voit myös yksilöidä tehtävänannossa missä järjestyksessä kartalla kuljetaan tai mikä tehtävä liittyy mihinkin kohtaan kartalla. Näin tiedonhaku helpottuu entisestään. 

Kun kuva on valmis ja olet liittänyt siihen haluamasi mediat, on aika jakaa tuotos oppilaille. Thinglink-kuvasi yläreunasta löytyy jakamisen painikkeet. Linkin kuvaan voi jakaa monella tapaa: QR-koodina, Teams:ssa, sähköpostitse jne, jolloin oppilaat pääsevät siihen helposti käsiksi.

Esimerkkitehtävä

Meidän tokaluokassa aiheena oli ruoan tuotanto ja osana kokonaisuutta käsiteltiin myös maatilan eläimiä. Tiedonhakutehtävää varten oppilaille jaettiin jokaiseen eläimeen liittyen tietokorttipohja, johon he täyttivät kustakin eläimestä tietyt perustiedot Thinglink-kartan kuvien, tekstien ja videoiden avulla. 

Oppilaat saivat itse valita, minkä eläimen kohdalta he aloittivat ja edetä kartalla omaan tahtiin. Alaspäin eriyttäminen onnistui helposti: kaikkien ei välttämättä tarvitse tällaisessa tehtävässä etsiä tietoa kaikista aiheista vaan ohjeeksi voi antaa, että jokainen etsii tietoa vähintään kolmesta eläimestä neljästä. Tietokorttien alareunassa oli erikseen merkitty pokaalitehtävä, jota sai tehdä kun perustehtävät olivat valmiit. Näin kaikille löytyi sopiva taso ja tehtävä hyvin kevyillä valmisteluilla.

Vinkkejä

  • Hyödynnä Thinglink-kuvaa matikkapolun pohjana.
  • Haluaisitko hyödyntää videoita, linkkejä tms osana aineistopohjaista koetta? Thinglink voisi olla hyvä työkalu tähän.
  • Käytä Thinglink-kuvaa digitaalisen pakohuonepelin pohjana.

tiedonhaku, monilukutaito ja digipedagogiikka




Kommentit