Työpisteiden suunnittelu kielten tunneille

Kielten tunnilla haluan seurata oppilaiden osaamisen kehittymistä ja omalta osaltani olla tukemassa myös digitaitojen kehittymistä.

Työpistetyöskentely tarjoaa tähän hyvän mahdollisuuden, mutta se voi työtapana olla oppilaille uusi. Niinpä kannattaa aloittaa uuden ryhmän kanssa pienesti: valitaan vaikka jakson sanastopelit, ja kierretään pelaamassa niitä. 

Kun työtapa on tullut tutuksi, voi pisteille tehdä hyvinkin erilaisia tehtäviä tarpeiden mukaan. Jos opettajana haluan olla yhdellä pisteellä mukana työskentelyssä, pitää muiden pisteiden olla sellaisia, että oppilaat osaavat siellä toimia. Jos taas tehdään enemmän kirjallisia tehtäviä, voi tuen tarvetta olla useammalla pisteellä ja silloin opettajana kierrän tuen tarpeen mukaan opetustilassa. 

Oppilaiden kanssa on myös hyvä käydä läpi työpistetyöskentelyn tavoitteet ennen aloittamista ja arvioida tunnin lopuksi niiden onnistumista.

Työpisteiden suunnittelu kielten tunneille

1. kirjalliset tehtävät
Oppikirjan tehtävät, monisteet tai erilaiset vihkotyöt toimivat hyvin työpistetyöskentelyssä. Käy läpi ensin valmis materiaali, löytyykö sieltä sopivat tehtävät oppilaille. Esimerkiksi opiskeltavan kielenhuollon aiheen harjoittelu tai sanastotehtävät toimivat hyvin, tarpeen mukaan. Tehtävä on helppo toteuttaa myös digitaalisesti.

2. lukeminen
Työpistettä varten voi vaikka tehdä lukuluolan oppilaille, jossa he voivat rauhassa lukea kappaleen yhdessä ääneen. Mukaan voi ottaa esimerkiksi erilaiset tunteet, ja oppilaat lukevat kappaleen iloisesti, surullisesti, vihaisesti jne. Vaihtoehtona voi olla myös aiheeseen syventävän tekstin lukeminen ja tutkiminen. Erilaisia englannin kielisiä tekstejä tai videoita tekstityksellä voi myös käyttää pisteellä.

3. suulliset tehtävät
Työpistetyöskentelyssä yhdellä pisteellä voi olla tehtävänä esimerkiksi kappaleen keskeisen sanaston kertaaminen. Opettaja voi samalla saada oppilailta nauhoitetun tiedoston, jonka voi kuunnella myöhemmin. Lisää puheen tallentamisesta voit lukea täältä.

4. toiminnallinen tehtävä 
Sanaston harjoittelu toiminnallisesti onnistuu työpisteilläkin, kun vain otetaan huomioon tila ja oppilasmäärä. Onnistuuko esimerkiksi hernepussin heitto, vai häiritseekö se toisilla työpisteillä olevia? Silloin vaihtoehto on laittaa esimerkiksi kuvakortit luokan seinille, ja oppilaat käyvät vuorotellen etsimässä kuvakortin ja kertovat sanan parilleryhmälle paikallaan. Sanasta voidaan keksiä virke tai ne voidaan kirjoittaa vihkoon. Tehtävät voivat olla myös qr-koodin takana tai vaikka sähköisellä ilmoitustaululla.

5. peli
Kirjasarjan oma painettu tai sähköinen peli toimii hyvin osana työpistetyöskentelyä, ja opettaja voi valita, minkä asian harjoitteluun halutaan keskittyä.

Kommentit