Ohjelmointia ja robotiikkaa ilman laitteita? Onnistuu!
Ohjelmoinnin ja robotiikan opetus herättää monenlaisia ajatuksia ja jokainen opettaja varmasti on miettinyt, miten harjoitella näitä taitoja omien oppilaiden kanssa. Onkin hyvä muistaa, että erityisesti alkuopetuksessa, mutta myös muilla perusopetuksen luokilla, ohjelmoinnillista ajattelua voi toteuttaa monella tavalla ilman laitteiden käyttöä osana eri oppiaineita. Täältä voit lukea vinkkejä laitteiden kanssa toimimiseen
Kokosimmekin tähän viisi kokeiltua vinkkiä, joiden avulla voit kokeilla ohjelmointia ilman laitteita helposti. Samalla voi kokeilla nimetä oppilaille tekemistä ja tuoda ajatusprosessia näkyväksi.
Viisi vinkkiä ohjelmointiin ja robotiikkaan ilman laitteita
Ohjaa kaveria
Seuraa johtajaa tai vaikka kaverin ohjaaminen sokkona ovat oivia esimerkkejä siitä, miten pitää harjoitella ohjeiden antamista. Luokkakaveri voi kulkea tietyn radan läpi tai hänen pitää suorittaa jokin tehtävä ohjeiden perusteella. Salissa tai ulkona voi olla esillä erivärisiä palloja, ja pari hakee ohjeiden perusteella tietyn värisen pallon ja tuo sen sovittuun paikkaan. Ja tietenkin tekee vain, mitä ohjeistetaan! Hauskaa ja helppoa, ja toimii niin matematiikan kuin kieltenkin tunnilla.
Tee mallin mukaan
Piirrä samanlainen kuva tai tee ohjeiden mukaan jono erilaisista kappaleista tai loogisista paloista ohjaa lasta taas toimimaan vain annettujen ohjeiden mukaisesti. Jos luokassa on käytössä esimerkiksi legoja, unifix- tai multilink-kuutioita, voi niiden avulla harjoitella ohjeiden antamista parille tai pienen ryhmän kanssa. Tehtävän alussa lapsille annetaan sama määrä samanlaisia palikoita, esimerkiksi kaksi punaista, keltainen ja kolme vihreää. Lapset istuvat selin toisiinsa ja yksi lapsi sanallisesti ohjeistaa, mitä rakennetaan. Samalla on helppo käydä läpi suuntaa ilmaisevia sanoja alas, ylös, eteen ja taakse sekä käsitteitä oikea ja vasen. Lopuksi verrataan, tuliko lopputuloksesta samanlainen.
Piirrustustehtävät
Täydennä kuva yhdistämällä pisteet numerojärjestyksessä on hyvä esimerkki ohjeiden noudattamisesta. Samanlaisia tehtäviä lapset voivat keksiä itse, ja yksinkertaisen ruudukon avulla voivat kertoa, miten parin piirustus etenee.
LegotehtävätErilaiset rakentelutehtävät ovat lapsista usein mielenkiintoisia ja motivoivat heitä usein kokeilemaan uusia asioita. Legojen tai vastaavien palikoiden avulla voidaan ohjeistaa hahmo kulkemaan alustalla esimerkiksi esteiden ohi. Ohjeet voi kirjoittaa paperille nuolien avulla, ja pari tarkistaa, pääseekö legohahmo ohjeiden perusteella esteiden ohi ja alustan toiselle puolelle. Tai vaihtoehtoisti opettaja määrittää, mitä suuntaa nopan silmäluvut edustavat, ja noppaa heittämällä selviää, mihin alustalla hahmo päätyy.
Lautapelit
Monet pelit sisältävät paljon loogista ajattelua ja niissä täytyy osata ennakoida tulevia tilanteita. Siksipä monet pelit toimivat oivasti apuna myös ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymisessä. Robogem -lautapeli on erityisesti ollut hitti oppilaiden keskuudessa.
Kommentit
Lähetä kommentti