Äidinkieltä ensimmäisellä luokalla - kolme käytännön vinkkiä ja viisi ideaa pistetyöskentelyyn

Jos kysytään aikuiselta tai lapselta mitä koulussa opitaan, taitaa ensimmäinen vastaus monella olla luku- ja kirjoitustaidon oppiminen. Lukemaan oppiminen onkin yksi ensimmäisen luokan keskeisimpiä tavoitteita eikä siis ole ihme, että äidinkieltä ja kirjallisuutta (tai suomenkieltä ja kirjallisuutta) opetetaan enemmän kuin tunti päivässä. Opetukseen sisältyy lukutaidon omaksumisen lisäksi monia muita osa-alueita, kuten tunnetaitojen ja ilmaisun harjoittelemista. Tästä postauksesta löydät vinkkejä ekaluokkalaisten äidinkielen opetukseen.

Lukuryhmät

Lukuryhmät voidaan muodostaa yhteistyössä erityisopettajan ja mahdollisten rinnakkaisluokkien opettajien kanssa siten, että ryhmissä on oppilaita kaikilta rinnakkaisluokilta. Tämä joustava ryhmittely mahdollistaa luokkien välisen yhteistyön ja tutustuttaa oppilaat toisiinsa. Lisäksi lukuryhmien avulla on mahdollista eriyttää opetusta oppilaiden tarpeiden mukaan. Lukuryhmien ei kuitenkaan ole tarkoitus pysyä samoina koko lukuvuotta, vaan ryhmien kokoonpanoja muutetaan jaksoittain.

Rutiinit

Monet oppilaat hyötyvät rutiineista ja jopa kaipaavat niiden tuomaa tuttuutta ja turvaa. Saman kaavan mukaan etenevät tunnit tuovat oppilaille turvaa, koska tunnin tapahtumat ovat tietyssä määrin ennakoitavissa. Rutiinit voi ulottaa myös koko viikon ajalle: esimerkiksi tunnit maanantaista torstaihin voivat noudattaa kaavaa ja perjantaina voi ohjelmassa olla pistetyöskentelyä.  

Pistetyöskentely

Pistetyöskentelyä voi toteuttaa äidinkielen opetuksessa eri tavoin ja se tukee osaltaan oppilaiden joustavaa ryhmittelyä. Yhdelle tunnille ei kannata valita liian montaa pistettä, mutta pistetyöskentely tarjoaa kuitenkin oppilaille vaihtelua ja mahdollisuuden kokeilla erilaisia tapoja oppia ja näyttää osaamistaan. Jokin piste voi olla opettajajohtoinen, jolloin muiden pisteiden on hyvä olla sellaisia, että oppilaat pärjäävät itsenäisesti. Itsenäistä työskentelyä vaativilla pisteillä on siis hyvä olla tehtävätyyppejä, joita on jo harjoiteltu aiemmin yhdessä. Pistetyöskentely näyttäisi olevan tuttu monille ekaluokkalaisille jo esikoulusta, mikä helpottaa pistetyöskentelyn toteuttamista. Myös pistetyöskentelyn säännöllisyys helpottaa toimintaa. Kannattaakin miettiä sopisiko oman ryhmän rytmiin esimerkiksi kerran viikossa säännöllisesti toteutettava pistetyöskentely. 

Helposti toteutettavia pisteitä ovat esimerkiksi

  • lukuläksyn lukeminen sanelimelle ja jakaminen opettajalle
  • parisanelu paperin ja kynän avulla tai esimerkiksi iPadin Doodle buddy -sovelluksella
  • kirjainmuotojen harjoitteleminen eri tavoin: MollaABC-sovelluksella, piirtämällä hiekkaan tai suolaan, muovailemalla, asettelemalla helmiä, makaroneja tai muita pieniä esineita 
  • näppäintaitojen harjoitteleminen parin kanssa vanhan näppäimistön tai tulostetun näppäimistön kuvan avulla: yksi oppilas lukee tavuja, joita toinen kirjoittaa näppäimistöllä. Lukija tarkistaa, että kirjoittaja kirjoittaa oikeat kirjaimet kymmensormijärjestelmän mukaan oikeilla sormilla. Meillä on käytössä tätä varten Näppistaiturin opettajan materiaaleista löytyvä värikoodattu näppäimistö.
  • palapelitehtävät: muodosta kirjainkorteista tavuja, tavukorteista sanoja tai sanakorteista lauseita

toiminnallinen opetus, lukemaan oppiminen



Kommentit