Yhteistoiminnallinen tehtävä Teams:ssa

Microsoft Teams ja muut yhteistyöhön tarkoitetut sovellukset tarjoavat hyviä mahdollisuuksia tuomaan monipuolisuutta myös lähiopetukseen. Ehkä luitkin jo jonkin aiemmista ideoistamme. Tästä postauksesta löydät idean, joka hyödyntää Teams:ia ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä. Tehtävässä harjoitellaan yhteistyötaitoja, tiedonhakutaitoja sekä tiedon esittämistä ja jakamista pienessä ryhmässä. Tehtävään on hyvä varata aiheen laajuudesta ja oppilaiden iästä riippuen kaksi oppituntia tai enemmän. 

Materiaalien jakaminen

Opettaja jakaa tarvittavan materiaalin Tiedostot-välilehdellä. Tänne voi ladata kansioon tehtävän kirjallisen ohjeen erikseen koti- ja eri asiantuntijaryhmille, linkkejä tehtävän tietolähteisiin, tiedot tarvittavista oppikirjoista tai muusta kirjallisuudesta ja niin edelleen. Ohjeessa kannattaa kertoa melko tarkasti, mitä tietoja tehtävän eri osa-alueista on tarkoitus etsiä. 

Kotiryhmät kokoontuvat työnjakoa varten

Oppilaat jaetaan kotiryhmiin, joissa on jäseniä suunnilleen sama määrä, kuin tehtävän osa-alueita. Kotiryhmässä sovitaan työnjaosta, eli kullekin jaetaan jonkin asiantuntijan rooli. Kukin asiantuntija erikoistuu johonkin tehtävän osa-alueeseen ja kertoo siitä myöhemmin oman kotiryhmänsä jäsenille. Kotiryhmälle luodaan myös yhteinen tiedosto, johon asiantuntijat kokoavat tietonsa. Tiedosto voi olla esimerkiksi PowerPoint-esitys, OneNote-muistikirja, Word-tiedosto tai vaikka Padlet-seinä.

Asiantuntijaryhmät kokoontuvat tiedonhakuun

Kaikki ne jotka kotiryhmien kokoontumisissa saivat vastuulleen saman aihealueen, muodostavat asiantuntijaryhmän. Asiantuntijaryhmät etsivät tietoa kukin omasta aiheestaan ja kirjaavat tiedot muistiin opettajan ohjeistamalla tavalla kunkin kotiryhmän luomaan yhteiseen tiedostoon.

Asiantuntijat palaavat kotiryhmiin

Kun tarvittavat tiedot on löydetty, on aika palata kotiryhmiin ja jakaa asiantuntijoiden tiedot muille ryhmäläisille. Kukin asiantuntija kertoo vuorollaan omasta aiheestaan muille kotiryhmän jäsenille. Tätä vaihetta varten on hyvä antaa oppilaille jokin tehtävä. Kirjoittavatko he itselleen muistiinpanot muiden asiantuntijoiden esitysten perusteella? Täydennetäänkö aiheeseen liittyvää ajatuskarttaa? Keksitäänkö asiantuntijoiden kertomaan tietoon perustuen kysymyksiä?

Arviointi

Tehtävän päätteeksi on hyvä tehdä esimerkiksi pieni itsearviointi. Matalan kynnyksen itsearviointi, jonka voi toteuttaa Teams:n Keskustelut-toiminnolla siten, että opettaja esittää kysymykset uusina keskusteluina, joihin oppilaat käyvät vastaamassa.
  • Mitä tiesin aiheesta etukäteen?
  • Mitä opin tehtävän aikana?
  • Mitä aiheeseen liittyvää haluaisin vielä tietää?

Haluaisitko kokeilla toisenlaista yhteistoiminnallista tehtävää?

Jos yhteistoiminnallinen oppiminen kiinnostaa, mutta jokin toinen toteutustapa olisi mieluisampi, suosittelen sinua tutustumaan myös postaukseen VIIKINGIT: YHTEISTOIMINN        ALLINEN TEHTÄVÄ.

Kommentit