Ryhmäytyminen - Poimi vinkit ja ryhmätyöidea lukuvuoden aloitukseen

Aloitatko lukuvuoden uuden luokan kanssa? Onko luokallesi mahdollisesti tullut uusia oppilaita? Haluatko vahvistaa luokkasi yhteishenkeä? Jos vastasi johonkin näistä kyllä, jatka lukemista! Tästä postauksesta löydät  vinkkejä päivittäisiin ryhmäytymistuokioihin ja ryhmätyöhön, joiden avulla voit tukea yhteishenkeä luokassasi. Kurkkaa myös tämä postaus, jossa on viisi käytännön vinkkiä ryhmäytymisjaksolle.

Ryhmätyö liittyy läheisesti opetussuunnitelman tavoitteisiin useamman aineen osalta ja tarkat tavoitteet riippuvat opettajan valitsemista tehtävän sovelluksista. Opetussuunnitelman tavoitteista nousevat esiin kaikille luokille 1-6 yhteisistä tavoitteista ainakin

  • Suomen kieli ja kirjallisuus: Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

  • Uskonto ja elämänkatsomustieto: hyvään elämään ja yhdessä toimimiseen liittyvät tavoitteet ja sisällöt

  • Kuvataide: erilaisten tekniikoiden hyödyntäminen omassa kuvallisessa ilmaisussa

Laaja-alaisen osaamisen osa-alueista luontevasti ryhmätyöhön liittyyvät

L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L5: Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
L7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Ryhmäytymisleikit

Ryhmäytymisleikit toimivat ikäänkuin jäänmurtajina ja auttavat oppilaita tutustumaan toisiinsa uudestaan pitkän kesäloman jälkeen. Leikkien avulla voi tukea myös ajatusta, että ryhmässä kaikki voivat toimia kaikkien kanssa sen sijaan, että vain tuttu kaveri kelpaisi pariksi. Miltä kuulostaisi vaikkapa pieni leikkituokio ensimmäisten kouluviikkojen aikana luokassa tapahtuvan päivänavauksen yhteydessä?

Netistä hakemalla löytyy runsas valikoima erilaisia ryhmäytymisleikkejä, joista osa vaatii valmisteluja ja osan voi toteuttaa ilman mitään välineitä tai etukäteisvalmisteluja. Leikin ei tarvitse vaihtua varsinkaan pienten oppilaiden kanssa joka päivä, vaan kun säännöt ovat tutut, voi samaa leikkiä hyödyntää useamman kerran. Tässä kolme matalan kynnyksen ryhmäytymisleikkiä, jotka sopivat monen ikäisille koululaisille:

  • Pikapatsaat: Musiikki soi. Oppilaat liikkuvat tilassa vapaasti. Kun musiikki päättyy, opettaja antaa jonkin ohjeen, esimerkiksi neljä jalkaa. Oppilaat muodostavat mahdollisimman nopeasti patsaita, joissa vain ja ainoastaan mainitut kehonosat osuvat lattiaan. Bonuspisteet (eli erityismaininta hienosta toiminnasta, koska pisteitä ei oikeastaan lasketa) sille porukalle, joka huomaa ottaa mukaan kaverin, joka uhkaa jäädä ilman ryhmää.

  • Solmu: Kaksi oppilasta toimii selvittäjinä ja menee hieman erilleen ryhmästä. Muut oppilaat muodostavat piirin pitäen toisiaan käsistä kiinni. Kun piiri on ehjä, oppilaat menevät "solmuun" piirissä pujahtelemalla esimerkiksi toistensa käsien alta ja yli siten, että kukaan ei irrota otetta kaverista. Selvittäjien tehtävä on selvittää solmu ilman, että solmussa olevien lasten otteet irtoavat.

  • Piirustusviesti: Oppilaat jaetaan samankokoisiin ryhmiin, noin 5 oppilasta kussakin ryhmässä. Jonon viimeinen käy lukemassa opettajan näyttämän sanan, katsomassa kuvan tai kuuntelemassa open kuiskaaman sanan. Oppilas menee oman jononsa perään ja piirtää asian edessä olevan selkään. Tämä vuorostaan laittaa viestin eteenpäin piirtämällä parhaansa mukaan saman kuvan, kuin edellinen. Jonossa ensimmäisenä seisova oppilas yrittää arvata, mitä piirros esittää. Jonon viimeinen oppilas siirtyy kierroksen päätteeksi jonon eteen. 

Lisää leikkejä ja myös hieman valmistelua vaativia tehtäviä löydät esimerkiksi

Tunnetaitoja, vahvuuksia ja yhdessä tekemistä

Ryhmätyön avulla voi harjoitella yhteistyötaitoja jo lukuvuoden alkaessa. Tässä esimerkissä tehtävä pohjautuu draamatehtävään, jossa oppilaat rakentavat ystävien kylän ja toivottavat tervetulleeksi kylään uuden asukkaan. Tehtävien avulla oppilaat asettavat luokan yhteishenkeen liittyviä tavoitteita tulevalle lukuvuodelle. Tehtäviä tehdään viikon ajan jokaisena päivänä. Viikon päätteeksi ryhmät pääsevät tutustumaan toistensa töihin. Tehtävä soveltuu monen ikäisille oppijoille.

1. tunti: Draamatehtävä, lähdetään retkelle

  • Opettaja ohjaa eläytymistehtävää. Oppilaat pakkaavat leikisti reppuihinsa retkivarusteita, reput nostetaan selkään ja lähdetään marssimaan reput selässä luokassa. Pysähdytään tauolle, oppilaat istuvat piiriin. Ryhdytään kertomaan ympäröivästä paikasta. Mitä siellä näkyy? Mitä kuuluu? Miltä tuoksuu? Ympäristö saa olla mielikuvitusympäristö, eli sieltä voi löytyä mitä vain ihania ja kivoja juttuja. 

  • Opettaja kertoo, että tänne rakennetaan ystävien kylä. Oppilaiden tehtävä on rakentaa tämä kylä tulevien koulupäivien aikana. Jaetaan oppilaat pieniin ryhmiin. Aloitetaan ensimmäinen ryhmätehtävä. Tästä eteenpäin tuntien 1-5 tehtävät ovat ryhmätehtäviä.

Tehtävä: Kylän kartta ja nimi

Oppilaat tekevät kartan ystävien kylästä. Kartan ei tarvitse olla realistinen, vaan jälleen mielikuvitus kunniaan, jos ryhmä niin toivoo. Karttaan merkitään ainakin 

  • kylän nimi
  • koteja
  • vapaa-ajanviettopaikka
  • koulu
  • kauppa, kioski tms
Kartan voi piirtää isolle paperille, sen voi askarrella tai rakentaa Legoista tai luoda digitaalisesti.

2. tunti: Asukkaat

  • Jokainen oppilas askartelee kylään vähintään yhden paperinuken asukkaaksi. Asukkaat voi kiinnittää esimerkiksi sinitarramöykkyihin tms, että ne pysyvät pystyssä. Asukkaan selkään kirjoitetaan sille keksitty nimi ja asukkaan vahvuus. 

3-4. tunti: Uusi asukas

Opettaja on ennen tuntia jakanut jokaiseen kylään uuden asukkaan (esim. Lego-hahmo, yllätysmunan hahmo tms). Oppilaille jaetaan myös tieto, että kylään on tullut uusi asukas. 

Tehtävä: suunnitelkaa hahmolle tervetuliaisjuhlat. Suunnitelman voi tallentaa esim. PowerPointesitykseen, OneNoteen tai vaikka iPadin Explain Everything -sovellukseen piirroksina, teksteinä ja äänitteenä. Opettaja voi halutessaan pyytää oppilaita palauttamaan työnsä. Esimerkkejä siitä, miten digitaalisen tehtävän voi palauttaa helposti opelle löydät tästä videosta ja tästä postauksesta.

  • On hyvä täsmentää, mitä suunnitelmaan haluaa: esim. tarjoilu, ostoslista tms, ohjelmaa jonka avulla uusi asukas voisi tutustua muihin. Tärkeää olisi, että tehtävässä oppilaat miettisivät, miten uusi tulokas saisi kokea olonsa tervetulleeksi ja pääsisi osaksi ryhmää.  

  • Mahdollisen ostoslistan tekeminen onnistuu jo aika pieniltäkin vieraalla kielellä, sanastoahan ei edes tarvitse osata ennakkoon vaan apuna voi käyttää sanakirjaa, esimerkiksi erittäin helppokäyttöistä sanakirja.org -sivuston ilmaista sanakirjaa.

5-6. tunti: Vierailut muiden kylissä ja tehtävän koonti

Näillä tunneilla oppilaat kiertävät tutustumassa toistensa kyliin ja juhlasuunnitelmiin. Digitaalisesti tehdyt suunnitelmat voi jättää oppilasryhmän käyttämällä laitteella auki kylän yhteyteen tai jakaa esim. QR-koodin avulla.

Kierroksesta kyliin saa strukturoidun ja helposti hallittavan, jos opettaja antaa oppilaille jonkin tehtävän kyliin liittyen. Oppilaat voivat esimerkiksi merkitä muistiin kunkin kylän mielenkiintoisimman juhlaan suunnittellun ohjelman tai etsiä hahmojen selkään merkityistä vahvuuksista sellaisen, joka itseltä jo löytyy ja sellaisen, jonka kehittämiseen haluaisi panostaa. 

Kierroksen päätteeksi keskustellaan luokan kesken tehtävästä. Esimerkkejä keskustelunaiheista:

  • Mitä hyviä käytänteitä löytyi uuden asukkaan mukaan ottamiseksi. 
  • Mitä juuri esiin nostetut ideat voisivat tarkoittaa koulussa?
  • Miltä uudesta kyläläisestä tuntuisi, jos hän jäisikin juhlissa yksin? Entä mitä jos jonkun kaveri liittyisikin uuden tulokkaan seuraan ja vanha kaveri jäisi yksin?
Keskustelun päätteeksi kirjataan muistiin muutama luokan yhteishenkeen liittyvä tavoite tulevaa lukuvuotta ajatellen. Tavoitteita ei kannata haalia liikaa, niitähän voi tarvittaessa lisätä myöhemmin lukuvuoden aikana. Tavoitteita voisi olla esimerkiksi:
  • Jos huomaan, että joku on yksin välitunnilla, pyydän hänet mukaan leikkiin.
  • Autan muita lapsia ja aikuisia.
  • Puhun toisille kauniisti.
  • Kohtelen muita ystävällisesti.

Kommentit