Ekaluokkalaiset tiedonhakua harjoittelemassa - eläinten talvi

Ekaluokkalaisten Talvi-jaksossa käsiteltiin eläinten talvehtimista. Aiheeseen liittyen opettelimme uusia käsitteitä, kuten talviuni, horros ja talviturkki. Kun eri talvehtimistavat olivat jo hieman tuttuja, oli aika ryhtyä tiedonhakuun. Tiedonhakutehtävässä oppilas 
  • etsi tietoa eläimistä kuvien ja tekstin avulla joko itsenäisesti tai yhteistyössä muiden kanssa
  • kokosi löytämänsä tiedon ajatuskarttaan
  • valitsi itseään kiinnostavan aiheen tiedonhakua varten


Oppilaille jaettiin kolme ajatuskarttapohjaa. Tehtävänä oli kerätä kuhunkin ajatuskarttaan tietoa eläimen talvehtimisesta. Kaikille yhteisiä eläimiä olivat karhu ja siili. Lisäksi jokainen sai valita vielä kolmannen eläimen muutamasta eri talviaktiivisesta eläimestä. Vaihtoehtoina olivat metsäjänis, kettu ja orava. Kaikkiin ajatuskarttoihin kerättiin samat tiedot:
  • kuva eläimestä
  • talvehtiminen 
  • väritys kesällä ja talvella
  • ravinto
  • pesä

Luokkaan oli kiinnitetty seinille elämistä kertovat tietokortit. Tiedonhaun helpottamiseksi tietokortit oli värikoodattu: punainen (siili), vihreä (karhu) ja valkoinen (metsäjänis, orava ja kettu). Jokainen tutki siis yhtä punaista, yhtä vihreää ja yhtä valkoista korttia tehtävää varten. Korteissa oli tietoa kuvien ja lyhyen tietotekstin muodossa.



Oppilaat saivat kiertää tietokortilta toiselle haluamassaan järjestyksessä. Tietoa sai etsiä yksin tai kaverin kanssa. Tehtävässä tieto löytyi kuvien ja tekstin muodossa ja jokainen sai myös itse valita esittääkö löytämänsä tiedon kuvina tai tekstinä.

Tehtävään varattiin aikaa kaksi oppituntia, joka osoittautui sopivaksi ajaksi tehtävän tekemiseen. Osa oppilaista ehti tehdä itse vielä neljännen ajatuskartan omavalintaisesta eläimestä ja piirtää kansikuvan tähän ajatuskartoista muodostuneeseen eläinkirjaan. 

Onko tiedonhaun harjoitteleminen ajankohtaista sinun luokassasi? Lue muut vinkkimme tiedonhaun alkeiden harjoittelemiseen täältä:

Kommentit