Tiedonhakua harjoittelemaan - iPadilla tai ilman


Ekaluokkalaisten kanssa työskentely on helposti kovin opettajajohtoista, ja päivään täytyy opettajana miettiä sopivia välipaloja ja mahdollisuuksia liikkua. Moni asia on vielä ykkösille uutta, kuten pitkäjänteinen työskentely itsenäisesti. Toiminnallisuus opetuksessa tuo opettajajohtoisiin hetkiin helpolla tavalla vaihtelua, ja samalla opetus on eriyttävää, kun oppilaat etenevät omaan tahtiinsa tehtävien parissa. 

Samalla myöskään luku- ja kirjoitustaidon erot eivät korostu, kun jokainen oppilas saa tehdä tehtävää itsenäisesti. Tämänkin jakson aikana olemme huomanneet, miten ekaluokkalaisten itseohjautuvuus ja kyky kuunnella ja muistaa annettu ohjeistus ovat kehittyneet. 

Meidän Syksyinen metsä -jaksossa on yhdistynyt ympäristöopin ja vieraiden kielten opiskelu sekä tieto-ja viestintätekniikan taidot. Halusimme työskennellä niin, että oppilaat pääsevät tutkimaan ja pohtimaan, ja harjoittelemaan itsenäistä tiedonhakua oman taitotason mukaisesti. Tässä kolme tehtävää, joiden avulla lähdimme ekaluokkalaisten kanssa harjoittelemaan tiedonhakua:

Puututkijat -tehtävä

Olimme yhdessä tutustuneet puun rakenteeseen, ja neljään eri puulajiin. Lehtipuista meillä oli opiskeltavina pihlaja ja koivu, havupuista mänty ja kuusi. Luokkaan laitoimme jokaiselle puulle oman pisteen, josta löytyi kuvien lisäksi puun nimi suomeksi ja englanniksi, ja lehtipuista värityskuva. Myös oikeat lehdet ja neulaset toimivat tässä enemmän kuin hyvin.

Oppilailla on pieni puukirja, josta löytyy puiden kuvat ja vierestä tietolaatikko. Oppilaat lähtevät tutkimaan puupisteitä, ja täydentävät tietolaatikot. Joku piirsi yksityiskohtia puista, kävyn kuvan, marjoja tms. Osa kirjoitti puun nimen, ja kirjoitustaitoiset innostuivat kirjoittamaan virkkeitä, ja osasivat esimerkiksi kertoa, onko kyseessä lehti- vai havupuu.

Luoka kaikki oppilaat työskentelivät tehtävän parissa itsenäisesti annetun ajan, ja oppilaat toimivat innoissaan puututkijoina.

Kasvin värit QR-koodin takaa

Puututkijat- tehtävän tavoin kävimme ensin luokassa kasvin osat yhdessä läpi. Tämän jälkeen oppilaat saivat monisteen, ja QR -koodeja, joiden avulla he selvittivät kasvien värityksen. Tästä löytyykin postaus meidän Instagramista, kannattaa käydä kurkkaamassa!

Kertausta QR-koodien avulla 

Metsän puiden ja kasvien opiskelun jälkeen vuorossa oli harjoitella sienen osat, ja tutustuimme yhdessä yleisimpiin ruokasieniin ja tutustuimme myös muutamiin myrkyllisiin sieniin. Väritimme sienten kuvat yhdessä Luontoportti.fi -sivuston kuvien avulla. 

Seuraavalla ympäristöopin tunnilla liimasimme väritetyt sienikuvat jaksokansion paperiseen kanteen, ruokasienet toiselle sivulle ja myrkylliset sienet toiselle. Tämän jälkeen oppilaat saivat QR-koodit, joista tällä kertaa tulikin kuunneltavaksi kuvaus sienestä. Äänen nauhoittaminen onnistuu todella helposti iPadilla esimerkiksi  ilmaisella Chirp- sovelluksella.

Oppilaiden piti osata yhdistää kuulemansa vihje oikeaan sieneen. Ekaluokkalaiset työskentelivät todella keskittyneesti, ja tehtävä vaikutti olevan mieluinen. Ja vaikka osa vihjeistä oli selkeästi hankalia, keksivät he nopeasti, että voi kuunnella toisen vihjeen, ja tunnistaa näin ensin helpommat. 

Kommentit