Lukemaan opettelua ja näppäintaitoja
Kuten ehkä jo näitkin Instagram-tililtämme, on meillä nyt kokeilussa meille uusi lähestymistapa näppäintaitojen harjoittelemiseen ekaluokkalaisten kanssa. Perustana uudelle harjoittelutavallemme toimi tämä Tuuli Rantalan tapa opettaa näppäintaitoja ja tämä Phonics Phone -niminen väline.
Harjoittelemme aakkosia yhden kirjaimen viikkotahdilla lukuryhmissä, joista jokaisella on oma opettajansa. Näillä lukuryhmien tunneilla aloitetaan viikon puolivälissä harjoittelemaan harjoiteltavan kirjaimen kirjoittamista kymmensormijärjestelmän mukaisella sormella Näppis Taiturin opettajan materiaalista tulostetun laminoidun näppäimistön avulla. Lisäksi apuna on kuva käsiparista, johon on merkitty sormet samalla värillä kuin näppäimet, joita niillä on tarkoitus painaa tietokoneella kirjoitettaessa. Opeteltavat ja opetellut kirjaimet on merkitty muovailuvahapalloilla, jotka toimitavat näppäinten virkaa. Kokeilimme tehtävää tällä viikolla ensimmäistä kertaa. Oppilaat lukivat omien aapistensa I-sivun tavulaatikosta tavuja ja kirjoittivat niitä "näppiksillää" oikeita sormia käyttäen.
Näppäinharjoittelu jatkui työpisteillä. Perjantaisin on meille varattu lukujärjestyksesta paikka kahdelle peräkkäiselle työpistetunnille. Yhtenä työpisteenä oli tällä viikolla näppäimistöllä kirjoittamisen harjoitteleminen. Tällä kertaa oppilaat toimivat pareittain. Tehtävässä parin yksi oppilas toimi lukijana ja tarkistajana, jonka tehtävä oli lukea lapulta tavuja ja välilyöntejä. Toisen oppilaan tehtävänä oli kirjoittaa koneesta irraalaan olevalla näppäimistöllä (myös käytöstä poistetut, toimimattomat näppikset käyvät) sanelusta oikein tavut ja välilyönnit. Sanelija piti huolta oikeiden sormien käytöstä näppäilyssä.
Olemme nyt kokeileet molempia harjoituksia kerran. Tarkoitus on jatkossa ottaa harjoitteet lukuryhmiin ja pisteille mukaan parin viikon välein, ei siis ihan jokaisen kirjaimen kohdalla erikseen. Ensivaikutelma on lupaava: tehtävä oli oppilaille mielenkiintoinen ja hauska ja toisaalta opettajan näkökulmasta helppo. Tehtäviä voi helposti varioida vaihtelun vuoksi tai eriyttämistä varten.
Kommentit
Lähetä kommentti