Kirjainmuotojen harjoittelua iPadeilla

 


Aloitimme ekaluokkalaisten kanssa tutustumisen iPadien käyttöön samoihin aikoihin, kun lähdimme harjoittelemaan näppäintaitoja, siitä enemmän edellisessä postauksessa. iPadien peruskäytön lisäksi harjoittelemme kirjainmuotoja kosketusnäytöllä yhtenä lukuryhmässä tapahtuvana tehtävänä. Nämä taidot on kirjattu myös kunnassamme laadittuun TVT-opetussuunnitelmaan.

Halusimme ottaa kirjainmuotojen harjoittelun osaksi lukuryhmien toimintaa, jolloin iPadien käytöstä tulisi mahdollisimman varhain luonteva työväline oppilaille. Teemme osan tunnista töitä iPadeilla, ja sitten jatkamme kynän ja tehtäväkirjan kanssa.

Doodle buddy

Aloitamme kirjainmuotojen harjoittelua taikakynällä piirtämällä ilmaan, sormella pulpetinkanteen ja kämmeneen ja sitten kokeilemme tehdä oppilaan omaan tehtäväkirjaan. Kun oikeat suunnat ovat selvillä, olemme kokeilleet tehdä kirjaimia iPadin Doodle Buddy-nimisellä ilmaisella piirrustussovelluksella. Olemme nyt tehneet harjoiteltavista kirjaimista sekä ison että pienen kirjaimen kolme kertaa kolmella eri värillä, ja todella tarkasti oppilaat ovat tähän keskittyneet, tehtävä vaikuttaa motivoivalta.

Molla ABC

Harjoittelun jälkeen taitoa pääsee kokeilemaan Molla ABC-sovelluksella. Toisin kuin Doodle Buddyssa, Molla ABC ilmoittaa virheestä, joten tarkkana pitää olla! Siksi onkin hyvä päästä kokeilemaan toisella sovelluksella ensin kirjaimen tekemistä. Myös Molla ABC:llä olemme tehneet harjoiteltavat kirjaimet sekä isona että pieneä kolme kertaa, sitten vain sovellukset kiinni, iPad paikoilleen ja jatkamaan harjoittelua kynän kanssa.

Kommentit