Miten opettaa matikkaa ekaluokkalaisille?

Tätä otsikon kysymystä varmasti on pohdittu muidenkin oppiaineiden kohdalla, mutta me päädyimme siihen, että ekan luokan haluamme kokeilla aloittaa ilman oppikirjaa. Matematiikkaa olemme aiemminkin opettaneet toiminnallisesti, ja isommat oppilaat ovat myös edenneet opinnoissa jaksoittain omaan tahtiin. Nyt koulua on meillä takana muutama viikko, ja matematiikantunteja on pidetty ulkona ja sisällä.

Aloitimme matematiikan opiskelun Näppistaituri 1 ohjeistusta seuraten esimatemaattisten taitojen kartoittamisella ja vahvistamisella, ja olemme harjoitelleet sekä kokoon että sijaintiin liittyviä käsitteitä. Ulkona olemme työskennelleet siten, että ensin parin kanssa on rajattu luonnosta löytyvillä materiaaleilla suorakulmion muotoinen alue, ja sitten on lähdetty tekemään tehtäviä open ohjeiden mukaisesti. Löydetyt materiaalit on sitten viety omalle tehtäväalueelle, ja opelta taas haettu uusi tehtävä. Kaikki parit etenevät vähän eri tahtiin, mutta ahkeraa on työskentely.

Luokassa olemme aloitelleet tutustumista muotoihin ja luokitteluun loogisten palojen avulla. Aluksi tutkimme paloja, ja jokainen sai luokitella ne haluamallaan tavalla. Kävimme läpi, millä perusteella oppilaat olivat loogiset palat jakaneet. Tämän jälkeen meillä oli hetki aikaa, ja kun ope kuvaili jotain palaa, oppilaat etsivät vastaavan palan omiensa joukosta. Ensimmäinen tunti loppuikin tähän, ja hauskaa oli. Varasimme myös reilusti aikaa loogisten palojen asettelemiseen takaisin laatikkoonsa oikeaan järjestykseen.

Toisella tunnilla aloitimme samalla tavalla, ja oppilaat saivat kertoa, millä perusteella he palat luokittelivat. Sitten kokeilimme selvittää, mikä oli salainen pala, jota ope kuvaili. Idea sama, kuin ensimmäisellä tunnilla, mutta salaiset jutut ovat aina jännittäviä, ja oikean palan jäljille oli hauska päästä. Oppilaat jatkoivat samaa tehtävää pareittain, ja tunnin lopuksi oli hetki aikaa taas tehdä paloista valitsemansa hahmo. 

Kommentit