Juokse, lue, heitä! Helposti valmisteltava toiminnallinen tehtävä QR-koodien avulla

Aloitimme kuudennen luokan B2-ruotsin opiskelua kielellisen päättelyn tehtävillä. Tavoitteena oli rohkaista oppilaita päättelemään sanojen merkitystä aiemman kielitaidon pohjalta ja antaa uuden kielen opiskelulle miellyttävä startti: minähän ymmärrän jo vähän! 

Tunnin toiminnallisena tehtävässä kerrattiin samalla QR-koodin lukemista. Tehtävää varten tarvittiin QR-koodeja, joista aukesi jokin ruotsinkielinen sana, jonka merkitys oli helposti pääteltävissä englannin kielen kautta. QR-koodit oli teipattu kiinni pääsiäismunien sisuskoteloihin, mutta yhtä hyvin voi käyttää vaikka pieniä palloja, noppia tai keppejä. Tehtävässä oli mukana myös koodittomia munia tehtävää vaikeuttamassa. 


Oppilaat jaettiin joukkueisiin, jotka asettuivat määrätyn matkan päähän pesästä. Meillä oli munat pesässä tervapataympyrässä. Jokaisella joukkueella oli iPad ja muistiinpanovälineet. Opettajan merkistä joukkueesta yksi lähti juosten hakemaan pesästä munan, josta joukkuuen lähtöpaikalla luettiin koodi ja pääteltiin porukalla, mitä sana voisi tarkoittaa. Sekä alkuperäinen sana että oletettu käännös kirjoitettiin muistiin. Tämän jälkeen munan sai heittää tai viedä juosten takaisin pesään. Munan oli jäätävä tervapadan kehän sisään. Joukkueen seuraavaa munaa sai lähteä hakemaan vasta, kun edellinen muna oli palautettu pesään. 

Tämä tehtävä oli jälleen oiva muistutus siitä, että pienelläkin saa toisinaan aikaan tosi kivoja ja motivoivia tehtäviä. Tästä on hyvä jatkaa kartuttamaan ruotsin kielen taitoa!

Kommentit