Tehdään sanelu diginä - erilaiset sanelutehtävät opetuksessa
Sanelutehtävät ovat osa monen opettajan viikoittaisia rutiineja, ja tässä muutama vinkki, miten sanelutehtävän tekemiseen voi ottaa helposti mukaan myös digitaitojen harjoittelua.
Ennen tehtävän suunnittelua on hyvä miettiä, miten sanelutehtävä toteutetaan: saneleeko opettaja, kuunteleeko oppilas omaan tahtiin digitaalisessa ympäristössä tai aukeaako tehtävä QR-koodin takaa. Vaihtoehto opettajajohtoiselle työlle on myös parisanelu, jossa pari vuorottelee roolien kanssa.
Jos oppilas käyttää sanelutehtävän tekemiseen tablettia tai tietokonetta, voi sanelutehtävään yhdistää erilaisia digitaalisessa ympäristössä harjoiteltavia taitoja. Tekemällä sanelu tekstinkäsittelyohjelmassa voi harjoitella isojen alkukirjainten, väli- ja lopetusmerkkien käyttöä yhdistettynä muihin tekstinkäsittelytaitoihin. Pienempien oppilaiden kanssa tavu- tai sanasanelun voi toteuttaa kosketusnäyttöä hyödyntävien sovellusten avulla, jolloin oppilas kirjoittaa sormella tai kynällä näytölle.
Meillä on käytössä M365-ympäristö, joten sanelutehtävät on helppo palauttaa esimerkiksi Teamsin tehtävät-ominaisuuden avulla. Sanelutehtävän voi tehdä myös Forms-kyselyn muotoon, jonka voi jakaa esimerkiksi Teamsissa tai QR-koodin avulla. Oppilaat täydentävät vastauksensa avoimeen kenttään ja palauttaa kyselyn. Opettaja voi sitten tarkistaa, antoiko automaattinen toiminto pisteet oikein.
Haluaisitko lisää digivinkkejä? Lue lisää
Kommentit
Lähetä kommentti