Kirjavinkkejä, kirjeitä ja tekstinkäsittelyä

Joko luit postauksen, jonka aiheena oli kirjatrailerin tekeminen? Jos et, käy tutustumassa siihen tästä linkistä! Jatketaan kirjallisuusaihetta vielä toisen postauksen verran. Tällä kertaa reagoimme luokkakavereiden kirjatrailereihin Salaisuuksien vihon muodossa. Tehtävän tarkoituksena on tutustua muiden lukemiin kirjoihin ja saada inspiraatiota omaan lukemiseen sekä harjoitella näppäintaitoja ja tekstinkäsittelyä. 

Tehtävä alkaa siitä, että oppilaat tutustuvat toistensa kirjatrailereihin. On hyvä jakaa esimerkiksi luokan Teams-ryhmässä tai pilvipalvelussa. Tutustumisen aikana kirjataan muistiin henkilöitä ja hahmoja, joita trailereissa esiintyy. Lopuksi jokainen valitsee yhden hahmon, joka jäi erityisesti mieleen tai vaikutti kiinnostavalta. 

Seuraavaksi on aika tutkia tarkemmin sitä traileria, johon oppilaan valitsema henkilö tai hahmo liittyy. Trailerista voi tehdä ajatuskartan tai tukisanalistan tarkoitukseen sopivaa sovellusta, esim. Wordia tai OneNotea käyttäen. 

Seuraavaksi oppilas kirjoittaa muistiinpanojensa avulla opettajan ohjeen mukaisen määrän kysymyksiä valitsemalleen hahmolle. Tämän voi tehdä samaan tiedostoon kuin muistiinpanot. Kysymysten perusteella oppilas kirjoittaa edelleen samaan tiedostoon hahmolle kirjeen tai sähköpostiviestin. 

Kun kirjeet on kirjoitettu, on aika muotoilla tekstiä. Tekstin muotoiluun tehtävät muokkaukset voi oppilaiden taitotason mukaan tehdä tarvittaessa opettajajohtoisesti siten, että opettaja kertoo kohta kerrallaan mitä muokataan. Esimerkki: "Valitse tekstisi otsikko, etsi työkaluriviltä Tyyli ja valitse Otsikko." Opettaja voi näyttää ohjeita koko ajan oman laitteensa avulla. Samalla tavalla voidaan muuttaa tekstin fontti, fontin koko, rivivälit jne. Lopuksi tehtävä palautetaan opettajalle sovitulla tavalla, esimerkiksi Teams:ia tai OneDrivea hyödyntäen.


Kommentit