Tee itse digitaalinen lukko pakopeliin

Pakohuonepelit ovat hauska tapa lisätä toimintaa ja pelillisyyttä opetukseen. Usein on myös mahdollista osallistaa oppilaita pelin tekemiseen pyytämällä oppilaita keksimään tehtäviä peliin. Usein haasteeksi muodostuu ainakin meidän kokemuksemme mukaan lukkojen saatavuus. Ongelma ratkeaa, kun teet pelin joko osittain tai kokonaan digitaalisena hyödyntäen salasanasuojattuja tiedostoja. Luettuasi tämän postauksen tiedät miten homma onnistuu. Halutessasi voit tutustua myös videomuotoiseen ohjeeseen täällä.

Digitaalinen pakopeli tarjoaa myös harjoitusta TVT-OPS:n tavoitteisiin liittyen. Harjoiteltavia digitaitoja ovat:

  • linkin käyttäminen
  • välilehdestä toiseen siirtyminen
  • tiedoston avaaminen ja sulkeminen
  • ohjelmien välillä siirtyminen

Tee näin

  1. Luo tehtävät, jotka haluat osaksi sähköista pakopeliä. Luo jokaista sähköistä tehtävää varten oma tiedosto pilvipalveluun, esim. OneDriveen.
  2. Jaa tiedosto. Säädä tässä vaiheessa jakamisen asetukset siten, että linkki toimii kaikilla sen vastaanottajilla ja että salasanasuojaus on päällä. Aseta salasanaksi edellisen tehtävän vastaus.
  3. Kopioi linkki. Jaa se peliä varten sopivalla tavalla. Voit esimerkiksi lisätä linkin Teams:iin tai jakaa sen QR-koodin avulla.

Me olemme hyödyntäneet luokissamme escape roomeja ainakin kielissä, ympäristöopissa ja historiassa. Aiotko sinä kokeilla?

Kommentit